NASA dezvoltă un avion supersonic „silențios”, prototipul X-59, care ar putea reduce timpul de zbor de la București la Paris la aproximativ o oră. Acest proiect face parte din inițiativa „Quesst” (Quiet SuperSonic Technology) și are scopul de a omologa zborurile comerciale supersonice care nu produc poluare fonică extremă. Primele teste de zbor ale X-59 sunt programate să aibă loc în acest an.
„Dezvoltăm ‘demonstratorul de zbor’ X-59 care ne va arăta că vom putea zbura la viteze supersonice fără a produce boom sonic. Ce e important e că nu vrem ca această tehnologie să fie implementată doar în SUA, ci sperăm ca ea să fie accesibilă la nivel global,” a declarat Clayton Turner, directorul Centrului de cercetare NASA de la Langley.
Prototipul X-59 poate atinge viteze de 1.670 km/h (1,4 ori viteza sunetului), zburând la o altitudine de 16.000 de metri fără să producă boom sonic, datorită design-ului său unic. Acesta este capabil să parcurgă distanța aeriană București-Paris într-o oră și ceva, cu un zgomot evaluat la circa 75 de decibeli, echivalentul unei portiere de mașină trântite.
Centrul de Cercetare Langley al NASA, situat în Hampton, Virginia, este unul dintre cele mai vechi centre ale agenției spațiale americane, unde se află peste 40 de tuneluri aerodinamice folosite la testarea aeronavelor și a tehnologiei spațiale.
Noua serie documentară „NASA: Culisele Inovațiilor”, care va explora acest proiect revoluționar și alte inovații tehnologice, va fi difuzată la National Geographic începând cu 16 aprilie, în fiecare marți, la ora 21:00.