Fostul paznic Juraj Cintula, în vârstă de 71 de ani, este acum în arest după ce l-a împușcat pe premierul slovac Robert Fico. Incidentul a avut loc miercuri, după ce Fico a ieșit din Casa de Cultură din Handlova. Atacatorul a motivat acțiunea sa prin nemulțumirea față de politica guvernului și acuzații de suprimare a presei. ‘Nu sunt de acord cu politica Guvernului. Mass-media sunt lichidate’, a declarat Cintula. Un aspect surprinzător al atacului a fost faptul că Cintula i s-a adresat lui Fico prin diminutiv, ‘Robo’, înainte de a deschide focul.

Robert Fico, premierul Slovaciei, se află într-o condiție ‘deosebit de gravă’, fiind încă în operație la câteva ore după tentativa de asasinat. Ministrul apărării slovac, Robert Kalinak, a descris situația premierului ca fiind ‘foarte proastă’ și a menționat că medicii se luptă să-i salveze viața după ce a suferit ‘grave traume multiple’.

Povestea personală a lui Cintula include un episod din 2016 când a supraviețuit unei tentative de asasinat într-un centru comercial. Fiul său a negat zvonurile că Cintula ar fi fost pacient la o instituție psihiatrică, confirmând în schimb că acesta avea permis de port-armă. Cazul este în prezent gestionat de Agenția Națională Penală din Slovacia.

Tentativa de asasinat asupra lui Robert Fico, descrisă de ministrul apărării ca ‘cel mai trist moment din cei 31 de ani de istorie a Slovaciei’, este văzută ca un atac nu doar asupra premierului, ci asupra democrației și a statului însuși. Acum, atenția este îndreptată către eforturile medicilor de a salva viața lui Fico și spre investigația în derulare asupra motivațiilor și consecințelor acestui act violent.