Pe 24 noiembrie s-a instalat panica în Portul Midia, acolo unde nava „Queen Hind”, încărcată cu 14.

000 de oi. În urma nefericitului eveniment, doar câteva sute au fost salvate. De atunci, autorităţile fac tot posibilul să scoată nava din apă, însă ce au descoperit echipele specialiştilor este de-a dreptul şocant.

Scoaterea navei s-a pregătit cu ajutorul cele mai mari macarale din România, GSP Neptun, însă s-a decis brusc anulara procedurii.

O echipă de sudori, lăcătuşi şi scafandri ai GSP Neptun lucrează din greu la operaţiunea de dezeşuare a navei. Puţini ştiu însă că nava a fost declarată risc biologic, iar oamenii nu au voie să se apropie de ea decât cu ajutorul unor costume speciale.

Accesul este restricţionat pentru străini şi pentru cei care nu fac parte din echipa GSP Neptun.

„Iar operațiunea de verticalizare a epavei nu a început pentru că se sudează piese suplimentare pentru întărirea bordajului navei. Vor fi sudate opt grinzi. E o măsură suplimentară de distribuire pe o suprafață mai mare a forțelor de ridicare/rotire pentru că din inspecțiile făcute în interiorul epavei s-a ajuns la concluzia că pot fi greutăți suplimentare față de ce era prezentat în documente”, a declarat purtătorul de cuvânt al GSP, Alin Vintilă, pentru evz.

„Până acum lucrările sunt în grafic. Au tras macaraua în dana 10. Mai sunt de sudat, și luni, niște ranforsări la ocheții deja sudați la cheile de împreunare. Cel mai probabil că, de marți încep să tragă de navă pentru a o verticaliza. Nu știu să spun dacă mai pot apărea surprize. Sub apă nu poți ști ce se poate găsi. La suprafață nu au mai ieșit oi moarte pentru că nu aveau pe unde să iasă. Cei de la Apele Române au luat probe din apă și din jurul navei. Proba bacteriologică o va face Direcția de Sănătate Publică”, a mai spus liderul Căpităniei Midia, Florin Șincan.

„Rezultatele probelor sunt foarte bune, sunt în limitele normalului. Recunosc, atunci, în primele zile după eșuarea navei am găsit nutrienți măriți, dar apoi s-a revenit la normal. Asta pentru că nu s-a umblat la navă. Dar marți, când va începe ridicarea epavei, vom lua imediat probe de apă” a declarat, pentru EVZ, directorul de la Apele Române Litoral, Hristu Uzun.

Situaţia este foarte gravă, nava fiind considerată o bombă periculoasă fără soluţie de dezamorsare.

Potrivit materialului realizat de Evz, la bordul navei s-au găsit lucruri ce au dat peste cap toate planurile, nimic din proiectul lăsat de comandantul sirian, care a abandonat nava împreună cu echipajul, nu se potrivește cu ce e pe epavă. Deși nava fusese reparată în Șantierul Naval Midia, în urmă cu doi ani, proprietarul ar fi dus-o într-un port străin și a modificat-o pentru a putea încărca un număr mai mare de animale.

Cel mai mare pericol, pe lângă riscul biologic produs, eventual, de apa contaminată de la animalele putrezite, este însă încărcătura, alta decât oile. În cele șase tancuri ale epavei sunt 120 tone de combustibil. În plus, toată apa din compartimentul motoare va fi scoasă în tancuri separate pentru că este amestecată cu hidrocarburi.

Scafandrii au găsit, în corpul navei, butoaie cu carbid și butelii de acetilenă. Pericolul este uriaș, urmând să fie contactat comandantul sau proprietarul navei pentru a afla câte asemenea ”bombe” mai sunt la bord.