România a marcat o creștere semnificativă a intenției de vot pentru alegerile europene din acest an, plasându-se pe locul doi în Uniunea Europeană, după Cehia, cu o rată de 74%, conform celor mai recente date Eurobarometru. Această creștere, de 19 puncte procentuale față de scrutinul precedent din 2019, evidențiază un interes crescut al românilor față de implicarea în procesele electorale europene. Totuși, România nu ajunge în topul primelor treimi ale statelor UE privind procentul intenției de vot.

Comparativ cu media UE de 71% înclinați să voteze, 74% dintre români și-au exprimat intenția de vot, iar procentul celor care sunt împotriva votului a scăzut la 6%, față de 14% la nivelul UE. În același timp, sondajul a arătat că interesul față de alegerile europene în rândul românilor este similar cu media europeană, ascensionând la 60%.

Percepția românilor despre Parlamentul European rămâne în mare parte pozitivă, cu 46% dintre respondenți exprimându-și o imagine favorabilă despre această instituție. În plus, o majoritate de 53% dintre respondenți și-ar dori ca Parlamentul European să aibă un rol mai pronunțat în viitor.

În privința temelor prioritare pentru campania electorală, românii acordă importanță economiei, sănătății publice și luptei împotriva sărăciei și excluziunii sociale. Valorile care ar trebui apărate cu prioritate de Parlamentul European, conform opiniei publice din România, includ democrația, respectarea identităților naționale și solidaritatea între statele membre.

Este de remarcat că românii se arată mai optimiști decât media europeană în ceea ce privește direcția corectă în care se îndreaptă Uniunea Europeană, cu 45% dintre respondenți afirmând acest lucru, comparativ cu o medie de 32% la nivelul UE.