Ezra Pound este cel mai mare poet al începutului de secol al XX- lea. Poetul de origine americană a marcat generațiile viitoare de poeți prin abordarea nouă pe care o avea. A debutat cu volumul de poezii „With Tapers Quenched”, în 1908. Poetul va călători în Europa, moment în care se va stabili în Marea Britanie.

Reclamă

„Al zilei de azi e paharul. Ziua de mâine nu-i a noastră/ Fapta umbrește gândul/ Și multe gânduri, viziunea; Iar dreptatea-i o busolă cu tot atâția poli/ Câte puncte sunt pe circumferința-i.”

Ezra Pound a reușit să dea tonul unei generații întregi de poeți. Marea lui descoperire a fost de fapt legarea de rădăcinile mai vechi ale culturii occidentale. Multe din temele abordate fiind de proveniență ante-renascentistă. Regăsim detalii care trimit către Lope de Vega sau Cervantes. Mai apoi va scrie sub fascinația poeziei romantice. Ca în final să ajungă la arta asiatică.

Acesta ajunge să se familiarizeze cu literatura chineză și japoneză, prin intermediul scriitorilor Lafcadio Hearn și Ernest Fenollosa. Primul său volum de poezii va fi publicat în Veneția. O figură unică în lumea poeziei. Până la el niciun alt poet nu a reușit să-și asume o asemenea cantitate de informație.

 

Talentului poetului Ezra Pound a fost aât de mare încât a reușit să ofere toată poezia lumea într-o notă modernă. Chiar poezia trubadurilor a prin un contur modern prin filtrul său creator. Fără contribuția sa, unificare stilului american cu cel britanic nu ar fi avut loc. Datorită lui se creează acel specific decadent. Care sprijină răspândirea poeziei citadine.

„E a Evanoei/ Casa clădită nu cu mâinile/ Ci de-undeva, dincolo de căile lumeşti/ E aurul ei răspîndit, mai sus, jur împrejur, şi împletit/ Feluri ciudate, ziduri, s-au înălţat de aici.“ (Casa splendoarei).

Posteritatea și Ezra Pound:

„Pound a fost Proteul absolut. A fost cel mai inventiv, cel mai versatil, cel mai neastâmpărat, cel mai dificil de prins, cuprins și surprins dintre toți scriitorii moderni. Poate fi comparat doar cu Picasso, în artele vizuale, ori cu Stravinski, în muzică. Pound este marele catalizator al deceniului care culminează cu anul 1922, annus mirabilis al modernismului literar. Prin Cantos, Pound a dat poemul epic al modernității, care închide în el lumea modernă în același fel în care Homer a închis în Iliada și Odiseea lumea greacă, Vergiliu în Eneida lumea romană, iar Dante în Divina Comedie creștinătatea latină. “ Patapievici