Prostituția în Grecia antică era una dintre activitățile de zi cu zi din cetățile grecești.

Prostituatele constituiau o mare parte din populația orașelor-port. În general prostituatele erau formate din rândul sclavelor. Dar acestea preferau meseria de prostituată pentru că le conferea mai multă libertate. Ajunse prostituate, femeile răpite și ajunse sclave, se puteau elibera de sclavie. Vechii greci percepeau o taxă pentru prostituției. Conducătorii primeau bani de la femeile libere sau eliberate din sclavie și ajunse prostituate dar și de la șefii de prostituate. Sunt destul de multe mărturii scrise în care se precizează faptul că sclavele sexuale care treceau de o anumită vârstă erau eliberate. Cât timp aveau statut de sclave sexuale prețul femeilor răpite era negociabil.

Prostituția în Grecia antică: cum identificai o prostituată

Cea mai mare plată rămânea eliberarea din sclavie. Prostituatele independente se distingeau de cele care erau la origine sclave. Acestea purtau niște sandale deosebite care aveau niște tălpi specifice. Ele erau menite să le semnaleze prezența. Tălpile lor aveau inscripționate mesajul „urmează-mă”, astfel la fiecare pas pe care-l făceau imprimau acest îndemn în pământ.

În cetatea Atena se crede că bordelurile au fost create de către Solon. Acestea erau numitele„bordeluri de stat”, pe care grecii acelor timpuri le numeau „dicterion”. Pe lângă aceste tipuri de prostituate, accesibile oricui, existatu și așa-numitele „prostituate de lux”. Aici se integrau hetairele și curtezanele. Acestea din urmă erau destinate elitelor politico-economice ale cetăților grecești antice.

O hetairă era mai mult decât o persoană care oferea plăcerea sexuală, aceasta putea să-ți fie un adevărat companion. Acestea din urmă, curtezanele, erau femei cu adevărat rafinate, beneficiind de o educație aleasă. Erau instruite să poarte discuții cu marii intelectuali. Acestea puteau juca și rolul de concubine. Având un bărbat pentru care deveneau însoțitoare  pe termen mai lung. O astfel de curtezană a fost Aspazia pentru Pericle. Era una dintre cele mai cunoscute femei, fiind adesea numită în secolul al V- lea A. Chr. Ea a reușit să ademenească oameni importanți ai cetății precum Sofocle sau Socrate. Acestea era adesea numită „o femeie de spirit, care avea inteligența lucrurilor politice”. Plutarh spunea despre ea că „domină bărbații politici cei mai proeminenți și inspira filosofilor un interes care nu era nici mic, nici de neglijat”.

„… Rhodopis care fusese adusă în Egipt de Xantos din Samos, pentru a practica aici meseria de curtezană (ἑταίρης).” (Herodot)