Suntem obișnuiți să vedem ferestre pătrate și dreptunghiulare în majoritatea structurilor clădirilor.

Și, desigur, există ferestre rotunjite – sau oculi în limbajul arhitectural – care conferă caracter și intriga designului. Acum, gândiți-vă la avioane. Ferestre rotunde întotdeauna. Cât de ciudat ar fi să mergi pe culoarul unui avion de linie și să-ți închizi catarama lângă o fereastră pătrată?

S-ar putea ca strămoșii tăi să fi făcut asta odată. Deoarece ferestrele pătrate erau de fapt norma în producția timpurie de avioane comerciale. Au funcționat foarte bine timp de secole în case și clădiri, așa că de ce să schimbi un design perfect bun?

Evenimente tragice

De ce ferestrele avionului sunt rotunde? Explicația o să te șocheze
Pixabay

Din păcate, a fost nevoie de câteva evenimente tragice pentru ca inginerii să arunce o privire nouă asupra designului ferestrelor avionului. Era în anii 1950 când avioanele comerciale deveneau mai mari. Și au început, de asemenea, să se dezintegreze în aer. Două dintre acestea au fost cometele de Havilland, care s-au destrămat în zbor în evenimente separate în 1953 și 1954. S-a descoperit – cauza este… da, ferestrele pătrate.

Inginerii au stabilit că marginile ascuțite ale ferestrelor pătrate ale avioanelor au creat puncte slabe naturale, provocând „defecțiunea de oboseală a metalului”. Aceste colțuri au fost ușor stresate, apoi slăbite și mai mult de presiunea aerului la mare altitudine.

Presiunea aerului

În anii ’50, aeronave precum cometele de Havilland zburau mai repede și mai sus decât predecesorii din industrie. Ceea ce înseamnă că, după mai multe zboruri și presurizări repetate, acele ferestre pătrate s-au rupt practic din cauza presiunii.

Ferestrele rotunjite, pe de altă parte, sunt capabile să distribuie presiunea în mod uniform. Deoarexe nu au colțuri pentru ca stresul să se concentreze, reducând probabilitatea crăpăturilor sau spargerilor. Formele circulare sunt, de asemenea, mai puternice și rezistă la deformare. Făcându-le mai capabile să reziste la diferențele repetate de presiune dintre interiorul și exteriorul aeronavei.

De asemenea, puteți observa că există mai multe straturi de acril (nu de sticlă) între dvs. și exteriorul aeronavei. Aceste straturi oferă protecție suplimentară împotriva fenomenelor meteorologice precum ploaie, vânt și ceață. Și orificiul acela minuscul din partea de jos? Se numesc „găuri de sângerare” și adaugă un alt strat de protecție, ajutând la menținerea presiunii aerului la bord la un nivel relativ constant, permițând aerului să treacă prin diferitele straturi ale ferestrei.