Moda este reprezentată de schimbările frecvente survenite în artele decorative, dans, muzică, literatură, dar și activități și comportament.

Din aceste două mari momente ale modei se nasc și două grupuri: inovatorii care dețin poziții culturale privilegiate pentru a sluji drept modele și celorlalte categorii sociale (în secolele trecute inovatorii făceau parte din aristocrație, în secolul xx, inovatorii erau stele de cinema, iar astăzi ei sunt reprezentanți de vedetele muzicii ușoare sau de manechine) și imitatorii, adică este vorba de un proces invers proporțional cu dezvoltarea gustului individual, a personalității și a posibilității de creație originală.

Moda secolului XX a fost variată, iar cea din XXI este caracterizată de viteză și de democratizare, aspecte facilitate de:
-disoluția tot mai accentuată a ierarhiilor sociale;
-desființarea barierelor în comerțul internațional;
-progrese tehnologice;
-metode avansate și eficiente de producție;

Utilizarea pe scară largă a internetului atât de către companii, cât și de consumatorii casnici a avut un impact major asupra evoluției modei, fiind primul instrument care a permis o participare democratică la ceea ce înseamnă afacerea și cultura modei. Astăzi, oricine își poate lansa un blog de modă, poate participa la forumuri de discuții online. Este foarte greu astăzi să ieși în evidență prin vestimentație. Astăzi, succesiunea trendurilor este foarte rapidă.

Moda contemporană este moda post-modernă

Moda contemporană este moda post-modernă. S-a vorbit de o epocă caracterizată prin fragmentism și pluralism, astăzi, nu se mai poate vorbi de o singură modă, ci de mai multe. Există o multitudine de tendințe. Astăzi, avem o mulțime de stiluri, vechile ierarhii fiind abandonate și nu oricine poate deveni creator de modă.
„Haina îl face pe om”- ce eforturi fac oamenii pentru a-și achiziționa haine
Un curent imp. este vintage, care este general asociat cu curetul de subcultură. Când folosim acest curent, identitatea noastră este transf. într-una elitistă. Este un curent post-modern.

Cum va arăta moda în următoarele decenii? E foarte greu de spus. Un rol oarecare în moda sec. XXI va fi jucat de tehnologie. EX: săptămâna Modei Japoneze de la Tokyo din anul 2010, unde au fost prezentate rochii uluitoare de inspirație victoriană care își schimbau formele.
Astăzi, moda înseamnă mai mult dect hainele pe care le purtăm, astăzi „ne purtăm” nu numai hainele, ci propriul trup, prin tatuaje, piercinguri și machiaje. Astfel, în viitor, vestimentația se va inspira din trecut, însă va evolua cu siguranță în moduri neimaginate.

Ceea ce ieri ascundeam, astăzi apare în fața scenei

Felul în care ne exprimăm prin vestimentație exprimăm întregul context social în care trăim. Moda constituie drept o grilă de lectură a unei societăți. Moda exprimă, astăzi, un fel de a doua piele. Felul în care ne construim înfățișarea este similar felului în care construim o artă. La încep sec XXI, funcția hainelor s-a modificat. Dacă, initial, aveau funcția de a asigura protecța fizică, astăzi nu mai este nevoie de aceste funcții. Avem căldură, aer condiționat, nu mai avem nevoie de aceste funcții primare ale hainelor.

S-au nivelat foarte mult deosebirile de vârstă sau sex, datorită progreselor civilizației, prin apropierea ritmului de viață al tinerilor și bătrânilor, al bărbaților și femeilor.
Foarte importante sunt astăzi brandurile și logourile, pentru că ele ne fac să alegem o anume vestimentație în detrimentul alteia. Aceste mici însemne sunt cele care creează identitatea consumatorului și pe care oamenii se străduiesc să-l obțină.

Logoul a devenit un accesoriu care s-a extins dincolo de vestimentație, încât a devenit un fel de atracție principal: haine, evenimente culturale sau sportive, concerte. Brandurile nu vând doar anumite produse, ci vând anumite stiluri de viață, anumite atitudini (ex. Nike). Prin dezvolarea f. mare a logourilor, s-a pierdut și ideea de a ieși în evidență. Astăzi, trăim într-un mare paradox, fiecare vrea să aibă ceea ce are toți, dar, totodată, vrea să-și exprime individualitatea, să arate altfel.

Felul cum ne înfățișăm celorlalți reprezintă oglinda personalității noastre și că avem niște opțiuni proprii.
Conceptul coolwear: ceea ce ieri ascundeam, astăzi apare în fața scenei. Astăzi, lucrurile s-au inversat și moda contemporană este cea care amestecă absolut totul.