Donald Trump, președintele ales al Statelor Unite, a numit recent un deputat din Florida, Kevin Marino Cabrera, în funcția de ambasador în Panama. Anunțul a venit la câteva zile după ce Trump a făcut declarații în care amenința cu preluarea controlului asupra Canalului Panama, conform BBC News. Cabrera, republican ales în comitatul Miami-Dade, a fost implicat în campania lui Trump din anul 2020 și a reprezentat Florida la Comitetul Național Republican în acest an.
Donald Trump și-a anunțat decizia de Crăciun pe propria sa platformă socială, Truth Social, unde a afirmat despre Cabrera: ‘Va face o treabă fantastică reprezentând interesele națiunii noastre în Panama!’. Președintele ales a reiterat acuzațiile conform cărora Panama ar ‘jefui’ Statele Unite prin taxele mari pentru transportul maritim pe canal, vital pentru legătura maritimă între oceanele Atlantic și Pacific.
Într-un discurs adresat susținătorilor conservatori, Trump a declarat: „Taxele percepute de Panama sunt ridicole, extrem de nedrepte”. Acesta a avertizat că dacă nu se vor reduce aceste taxe, SUA va solicita „returnarea Canalului Panama în întregime, rapid și fără întrebări”. Trump a subliniat că nu dorește ca Canalul Panama să ajungă sub influența unor state străine, punctând în special către China, care este al doilea cel mai mare utilizator al canalului după SUA și are investiții semnificative în Panama.
Comentariile lui Trump au stârnit reacția președintelui panamez José Raúl Mulino, care a declarat ferm că „fiecare metru pătrat” al canalului și al zonei înconjurătoare aparține Panamaei. El a mai precizat că China nu controlează sau administrează canalul, și a subliniat suveranitatea națională, spunând că „ne vom uni toți sub steagul nostru panamez”.
Canalul Panama, care a fost construit la începutul anilor 1900, a fost sub controlul SUA până în 1977, iar controlul exclusiv al canalului de către Panama a început din 1999. Costurile de tranzit au crescut recent din cauza unei secete istorice, dar nu există dovezi că China ar controla ruta de transport, ci doar că administrează două porturi la intrările canalului printr-o companie cu sediul în Hong Kong.