În Barcelona, conducătorii de trotinete electrice care circulă pe trotuar sau fără cască riscă amenzi de până la 500 de euro, începând cu 1 februarie. Măsura face parte dintr-o serie de inițiative municipale menite să combată comportamentul antisocial asociat cu utilizarea crescută a trotinetelor electrice.
Această formă de transport a câștigat popularitate într-un oraș cu un peisaj urban preponderent plat, beneficiind de peste 250 km de piste pentru biciclete, 2.500 de ore de soare pe an și doar 55 de zile cu precipitații. Potrivit datelor Consiliului municipal, numărul utilizatorilor de trotinete electrice a crescut de patru ori mai rapid decât cel al bicicliștilor de la începutul pandemiei.
În prezent, se estimează că sunt efectuate circa 44.000 de deplasări zilnice cu trotinetele electrice, o creștere semnificativă față de perioada de acum cinci ani. Femeile sunt responsabile pentru 31% dintre aceste utilizări, în timp ce la biciclete procentul este de 19%.
Totuși, trotinetele electrice aduc atât beneficii cât și provocări. Deși au o viteză maximă de 40 km/h, ele pot fi mai periculoase decât bicicletele în caz de accident și sunt adesea folosite de hoții de genți și telefoane mobile. Conform noului regulament, viteza trotinetelor este limitată la 25 km/h. Adrià Gomila, responsabil cu mobilitatea în Barcelona, a declarat: „Dacă viteza lor depășește 25 km/h, acestea ar trebui să fie clasificate drept motorete și vor necesita un permis.”
Deși sistemul de închiriere de biciclete din Barcelona s-a bucurat de succes, orașul a interzis închirierea trotinetelor electrice în 2023, urmând exemplul Parisului, care a luat o decizie similară. Trotinetele sunt de asemenea interzise în transportul public din cauza riscurilor de securitate după ce un incident de incendiere s-a petrecut într-un tren în 2023.
Restricțiile recente vin după încercările anterioare de a limita vehicule precum Segway-urile și ricșele. În plus, problema parcării motocicletelor pe trotuarele din Barcelona persistă, fiind preferată parcării pe stradă.