Avocatul TikTok și al companiei sale mamă, ByteDance, a avertizat ieri la Curtea Supremă a Statelor Unite că noua lege care ar obliga vânzarea sau interzicerea aplicației TikTok în SUA ar putea deschide un precedent pentru intervenții similare asupra altor companii. Audierea a avut loc în contextul unei legi care impune un termen limită până la 19 ianuarie pentru ca ByteDance să vândă platforma sau să se confrunte cu o interdicție pe motive de securitate națională.
Noel Francisco, avocatul care reprezintă TikTok și ByteDance, a susținut că decizia de a susține această lege ar putea permite intervenții asupra unor companii precum AMC, deținută de o entitate chineză, teoretic deschizând posibilitatea cenzurării de conținut: „Cinematografele AMC erau deținute de o companie chineză. Conform acestei teorii, Congresul ar putea ordona ca AMC să cenzureze orice filme pe care nu le place sau să promoveze filme pe care le dorește”, a declarat Francisco, citat de News.ro.
Legea a fost adoptată anul trecut cu sprijin bipartizan în Congres, menționând riscul ca guvernul chinez să utilizeze TikTok pentru spionaj asupra cetățenilor americani. În schimb, companiile au solicitat amânarea implementării acestei legi, argumentând că ar încălca prevederile Primului Amendament ce protejează libertatea de exprimare.
Deși judecătorii Curții Supreme au semnalat un sprijin general pentru lege, unii și-au exprimat îngrijorări legate de impactul asupra libertății de exprimare. Jeffrey Fisher, avocatul care reprezintă creatorii de conținut TikTok, a ridicat întrebări cu privire la aplicabilitatea selectivă a măsurii, remarcând că alte platforme chinezeşti, precum Temu, nu sunt vizate, în ciuda milioanelor de utilizatori din SUA: „Ar lăsa un site de comerț electronic ca Temu, care are 70 de milioane de americani, să opereze fără nicio problemă?”
Elizabeth Prelogar, avocatul general care apără administrația Biden, a insistat asupra importanței implementării legii până pe 19 ianuarie pentru a forța vânzarea TikTok, afirmând: „Adversarii străini nu renunță de bunăvoie la controlul asupra acestui canal de comunicare în masă din Statele Unite.”
În același timp, Curtea Supremă a luat în discuție potențialul utilizării TikTok pentru campanii de influență de către China, deși Francisco a argumentat că toate platformele media, chiar și cele americane, manipulează conținutul într-o formă de exprimare protejată.
Foste președinte, Donald Trump, a cerut Curții să amâne termenul de vânzare pentru a permite o eventuală soluționare politică a situației. Cu toate acestea, până în prezent, ByteDance nu a făcut pași pentru a vinde activul din Statele Unite.