Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și-a propus să monteze marcaje speciale pe șosele pentru a nu le da voie șoferilor să adoarmă la volan. Aceste marcaje emit vibrații muzicale.
Melodia emblematică a muzicii românești, “Drumurile Noastre”, interpretată de Dan Spătaru, ar putea fi una dintre vibrațiile care ajută la reducerea accidentelor. O altă melodie aleasă este “Ciocârlia”.
Potrivit CNAIR, primul drum muzical din România va fi autostrada A1, spre Pitești. Vor fi instalate marcaje speciale care vor emite vibrații muzicale în momentul în care autovehiculul trece peste ele.
“Marcajul transversal va fi doar pe prima bandă a circulaţiei, vor auzi melodia doar conducătorii auto care utilizează prima bandă de circulaţie, conform codului rutier. Dacă depăşeşti viteza impusă nu auzi melodia”, a declarat Pavel Flavius, director Direcția Siguranța Circulației CNAIR.
Marcajele muzicale sunt în proiect pentru anul acesta și au menirea de a ține șoferii treji la volan și de a nu depăși viteza.
Unele asociații contestă ideea marcajelor sonore, considerând benzile rezonatoare suficiente.
“Marcajele rezonatoare sunt foarte bune. Nu înţeleg de ce trebuie să punem tichie de mărgăritar acum cu şosele cântătoare când noi nu prea aveam şosele, de fapt, normale. Ar trebui să facem indicatoare normale, să le schimbăm, să aplicăm marcaje normale, nişte vopsea unde nu există cu lunile pe drumule naţionale”, a declarat Ionuț Ciurea, director executiv Asociația Pro Infrastructură.
Șoferii sunt amuzați de idee, unii specificând că mai întâi să facă drumuri și apoi să pună marcaje.
“Benzi cântătoare? Ce cântă, manele? Mai bine am termina de asfaltat şi autostrăzile, decât să punem benzi cântătoare!”, a declarat un șofer.
″În primul rând să astupe gropile şi apoi să facă benzi muzicale”, precizează un alt șofer.
“Benzile rezonante sunt foarte importante pentru siguranța participanților la trafic, dar mi se pare o idee exagerată să sune ca melodiile respective. Trebuie să fie practice și să te avertizeze pe moment, în cazul unui pericol”, a declarat Adrian Victor Panov, instructor auto.
Ungaria, Olanda, Danemarca și Statele Unite au deja tronsoane de șosele muzicale.
CNAIR își propune ca anul acesta să achiziționeze și roboți de ghidare care vor fi amplasați în zonele periculoase.