În perioada 06-07 februarie 2020, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a desfășurat, la nivel național, o serie de acțiuni de control care au  vizat condițiile de  transport pe căile ferate, precum și serviciile de alimentație oferite consumatorilor.
Au fost verificați 398 operatori economici care prestează servicii în domeniul transportului feroviar de călatori și operatori economici care își desfășoară activitatea în incinta sau în apropierea gărilor, constâtandu-se abateri la un număr de 295 (~74 %) de la prevederile legale, în vigoare privind protecția consumatorilor.
Ca urmare a deficientelor constatate, organele de control au dispus următoarele măsuri:
  • Oprirea temporară de la comercializare a 549 kg  produse alimentare în valoare de 3959 lei   și de produse nealimentare în valoare de 841 lei până la intrarea în legalitate.
  • Oprirea definitivă și scoaterea de la comercializare a cantității de 284 kg produse alimentare în valoare de 4211 lei și de produse nealimentare în valoare de 875 lei produse posibil periculoase pentru consumatori.
  • Aplicarea de 372 sancțiuni contravenționale, constând în 167 avertismente și 205 amenzi contravenționale însumând 1213500 lei, pentru încalcarea reglementarilor privind protecția consumatorilor.
  • S-au dispus 10 măsuri de oprire temporară a prestării serviciului.
Controalele au depistat o serie de abateri precum:
  • În spațiul destinat circulației călatorilor din incinta gărilor existau găuri in paviment, lipseau bucăți de piatră/gresie, canale/guri de canal neconforme.
  • Condiții igienico sanitare necorespunzătoare în compartimente, iar fotoliile aveau tapițeria pătată, ruptă, cu cotiere rupte, murdare, pătate, tetiere murdare.
  • Toaletele erau neigienizate și scaunele murdare.
  • În sălile de așteptare pereții erau exfoliați, existau pânze păianjen pe tavan și pereți, tocăria era deteriorată și exfoliată, coșurile de gunoi aveau tabla ruginită.
  • Recipentele pentru săpun lichid erau goale iar anumite chiuvete nu aveau baterie sanitară.
  • La toaletele pentru bărbați era un miros pestilențial de urină și amoniac, din cauza neigienizării corespunzatoare a pișoarelor.
  • În unele gări peroanele și căile de acces către liniile ferate nu aveau rampe pentru persoane cu dizabilități, diferența de nivel fiind foarte mare de la peron la scara trenului.
  • Info chioșcurile din sălile de șteptare erau defecte.
  • La intrarea în anumite gări existau porțiuni lipsă de scări (măcinate).
  • În tunelurile pietonale scările erau acoperite cu mocheta antiderapantă, depreciată pe anumite porțiuni (bucăți lipsă sau capete desprinse).

Operatorii economici care își desfășurau activitatea în incinta sau în apropierea gărilor au fost sanctionați pentru următoarele abateri:

  • Comercializare de produse preambalate, neetichetate individual în totalitate și comercializare de produse de patiserie vrac cu  data limită de consum afișată la locul de vânzare de 48 ore, față de 24 ore cât prevede Regulamentul 1169/2011 și fără a avea afișat pe eticheta de preț ingredientele alergene.
  • Comercializare de prăjituri fără a se realiza informarea consumatorilor la locul de vânzare cu privire la faptul că au fost aprovizionate în stare congelată.
  • Comercializare de fursecuri preambalate ce prezentau pe ambalajul individual doar numărul de lot, celelalte informații regăsindu-se pe ambalajul comun, fără a fi accesibil consumatorilor.
  • Lipsa afișării alergenilor pe etichetele fiecărui sortiment de la locul de vânzare.
  • Existența în unitatea de producție de materii prime cu data durabilității minimale depășită (drojdie, chocolatier white waffle).
  • În spațiul frigorific din dotare nu erau respectate condițiile de vecinătate impuse de legislația sanitară în vigoare.
  • Pâinea era păstrată în saci menajeri.
  • Pereții și pavimentul unității precum mesele din dotare prezentau zone depreciate, cu zone cu gresia lipsă și grăsime aderentă pe suprafață.
  • Nu se realizează informarea consumatorilor cu privire la ingredientele alergene și cu privire la gramajul preparatelor la grătar.
  • Se preparau covrigi și produse de patiserie cu ingrediente ce nu conțineau elemente de identificare și caracterizare.
  • Recipientul în care se fierbeau covrigii prezenta un lichid mâzgos și murdar.
  • Frigiderul în care se depozita coca prezenta murdărie iar tăvile erau degradate.
”Respectul pentru consumatori, pentru drepturile acestora trebuie să fie prioritar. Lipsa apei potabile, condițiile de transport improprii, a mizeriei din vagoane, a lipsei căldurii, lipsa scaunelor în zonele de așteptare a trenurilor nu trebuie să mai existe în România. Astfel de controale vor continua astfel încat consumatorilor să le fie respectate drepturile. ANPC împreună cu colegii din Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor vor avea o permanentă colaborare pentru ca astfel de cazuri să fie din ce în ce mai izolate și să putem beneficia de condții de transport și civilizate, europene”, a declarat Președintele ANPC, Eduardt Cozminschi