Ungaria este pregătită să renunțe la dependența de petrol rusesc, dacă Uniunea Europeană va ajuta cu finanțarea trecerii la alți importatori, conform declarațiilor lui György Bacsa, vicepreședinte executiv pentru operațiuni strategice în cadrul grupului MOL. Aceasta este singura rafinărie din Ungaria care importă țiței rusesc și, potrivit lui Bacsa, ea ar putea să funcționeze fără țiței rusesc până la sfârșitul anului 2026.
Bacsa a subliniat că pentru realizarea acestui obiectiv sunt necesare fonduri din partea UE, având în vedere provocările tehnologice și costul adaptării rafinăriilor, care se ridică la „500 de milioane de dolari”. Bacsa a solicitat ca Uniunea Europeană să contribuie cu „câteva sute de milioane”. În prezent, nu există niciun ajutor UE pentru rafinăriile de acest tip, iar MOL a fost nevoită să se descurce cu resurse proprii.
Până în prezent, Uniunea Europeană a impus interdicții asupra importurilor maritime de petrol rusesc, oferind derogări pentru transportul prin conducte către țări precum Ungaria, care depind puternic de petrolul rusesc. Bacsa a exprimat îngrijorarea că derogările UE ar putea să se încheie fără a avea o soluție pentru aprovizionarea pe termen lung cu țiței competitiv: „Suntem îngrijorați că derogarea [s-ar putea] încheia fără a avea o soluție pentru aprovizionarea cu țiței competitiv pe termen lung.”
În aceeași ordine de idei, Dan Jørgensen, viitorul comisar pentru energie al UE, a anunțat elaborarea unei foi de parcurs pentru a încheia achizițiile de combustibili fosili din Rusia. Bacsa a atras atenția că planul trebuie să ia în considerare diferențele regionale în dependența de importuri.
Ungaria, în timp ce continuă să depindă de petrolul rusesc, a mărit achizițiile, în contrast cu alte țări UE care și-au redus dependența. De asemenea, MOL are un contract pe termen lung pentru țiței cu Lukoil, care expiră anul viitor, iar reînnoirea acestuia depinde de legalitatea situației fuguri.
În prezent, MOL a încheiat un acord cu Ucraina pentru ca livrările să fie considerate ungurești, după ce Ucraina a sancționat Lukoil. Totuși, este discutabil dacă această soluție va fi acceptată de UE, în contextul în care viitorul comisar pentru energie ar putea considera importurile prin Ucraina drept petrol rusesc.