În ultima perioadă, fraudele online au devenit din ce în ce mai frecvente, iar phishing-ul este una dintre cele mai comune modalități de a păcăli utilizatorii și de a le fura informațiile personale și financiare. Într-un interviu acordat de Petruț-Sebastian Bratosin, Security Manager la Orange Romania Communications, acesta a oferit informații importante despre pericolele la care suntem expuși în mediul online și despre cele mai bune practici pentru a ne proteja de acestea. 

Printre cele mai comune pericole online se numără atacurile de tip phishing, în care infractorii folosesc diverse metode pentru a păcăli utilizatorii, cu scopul de a le fura informațiile personale, financiare ori de securitate. Aceștia încearcă să creeze situații de urgență și să-i convingă pe utilizatori să furnizeze date personale, conturi bancare sau informații de securitate, precum coduri sau parole. 

90% dintre atacurile de phishing încep cu un simplu e-mail

Petruț-Sebastian Bratosin a explicat că aproape 90% dintre atacurile de phishing încep cu un simplu e-mail, canalul pe care îl folosim zi de zi atât pe plan personal, cât și profesional. Atacatorii încearcă să copieze identitatea vizuală a unor companii renumite și să creeze mesaje care induc sentimentul de urgență, astfel încât utilizatorii să fie convinși să furnizeze informații personale, conform Hotnews.ro. 

Pentru a ne proteja de aceste pericole, trebuie să fim vigilenți și să verificăm cu atenție expeditorul mesajului, adresa de e-mail și linkurile incluse, fără a le accesa. În cazul în care suntem în dubiu, putem cere sfatul unei persoane de încredere înainte de a da click pe linkuri sau fișiere care nu par de încredere. 

Toată lumea trebuie să știe! Cum ne protejăm de fraudele online? Secretele infractorilor, dezvăluite

Cum ne putem proteja de hackeri

O altă modalitate de a ne proteja este să actualizăm periodic versiunea de software de pe toate dispozitivele pe care le utilizăm și să setăm parole sigure, diferite, pentru fiecare cont online, cât și pentru fiecare dispozitiv conectat la internet.  

De asemenea, este important să folosim doar rețele securizate și să avem grijă de activitățile copiilor noștri în mediul online, monitorizându-le activitatea și stabilind împreună anumite limite de folosire a internetului. 

Cum procedăm dacă devenim victimele phishing-ului

În cazul în care devenim victime ale phishing-ului, este important să ne păstrăm calmul și să acționăm rapid. Este recomandat să notăm cât mai multe detalii despre atac și să contactăm imediat banca pentru a solicita blocarea conturilor, în cazul în care am furnizat detalii bancare. Totodată, trebuie să blocăm numărul de telefon sau adresa atacatorului, să schimbăm toate parolele cu unele sigure, puternice și diferite pentru fiecare cont.