Comisia Europeană a impus, joi, taxe vamale provizorii pentru importurile de vehicule electrice pe baterii (BEV) din China, la nouă luni după lansarea unei investigații antisubvenții, potrivit unui comunicat al Executivului comunitar, conform Agerpres.
În urma investigației, Comisia Europeană a stabilit că lanțul de producție BEV din China beneficiază de subvenții incorecte, amenințând economic producătorii de vehicule electrice pe baterii din UE. De asemenea, investigația a lua în calcul posibilele consecințe și impactul acestor măsuri asupra importatorilor, utilizatorilor și consumatorilor de BEV din blocul comunitar.
Tarifele vamale suplimentare vor fi de 17,4% pentru automobilele BYD, de 19,9% pentru automobilele Geely și de 37,6% pentru automobilele SAIC. De asemenea, alți producători BEV din China, care au colaborat în timpul investigației, se vor confrunta cu tarife vamale medii de 20,8%, iar firmelor care nu au colaborat li se vor impune tarife de 37,6%.
Taxele vamale provizorii se vor aplica din 5 iulie 2024 pentru o perioadă maximă de patru luni. În acest timp, va fi luată o decizie finală privind impunerea taxelor vamale definitive, după votul statelor membre ale UE. Decizia finală, dacă va fi adoptată, va face ca taxele vamale să fie definitive pentru o perioadă de cinci ani, conform declarațiilor Comisiei Europene.
În ultimele săptămâni, consultările cu Guvernul chinez s-au intensificat, în urma discuțiilor între Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, și ministrul chinez al Comerțului, Wang Wentao. Contactele continuă la nivel tehnic pentru a găsi o soluție conforme cu reglementările Organizației Mondiale a Comerțului (OMC).
Asociația Industriei Auto din Germania (VDA) a cerut, miercuri, Comisiei Europene să renunțe la planificatele taxe vamale suplimentare pentru vehiculele electrice produse în China. VDA susține că taxele vamale vor afecta producătorii auto din Europa și SUA care exportă în China, ținând cont de volumul mare de exporturi către această destinație.
Conform VDA, valoarea exporturilor Germaniei de mașini în China a fost anul trecut de peste trei ori mai ridicată decât valoarea importurilor din China, iar exporturile furnizorilor de componente au fost de patru ori mai mari decât importurile. În acest context, VDA consideră că, în schimb, Comisia Europeană ar trebui să se concentreze pe asigurarea accesului la materiile prime critice, multe dintre acestea fiind controlate de China, pentru industria EV din Europa, reducând barierele în calea accesului pe piață și având o politică comercială transparentă.
„Taxele vamale suplimentare nu reprezintă o măsură adecvată pentru sporirea rezilienței competitivității europene pe termen lung,” susține VDA.
China reprezintă aproximativ 30% din vânzările producătorilor auto germani și este cel mai mare exportator de vehicule cu motoare de 2,5 litri sau mai mult, livrând în acest an vehicule în valoare de 1,2 miliarde de dolari, conform datelor autorității vamale chineze.
China, cea mai mare piață auto din lume, este și un centru important de producție pentru numeroase companii auto germane.