Tarifele vamale de până la 35,3% impuse de Uniunea Europeană producătorilor chinezi de vehicule electrice pe baterii (BEV) vor intra în vigoare definitiv joi, a anunțat Comisia Europeană într-un document publicat online. Această decizie va afecta comerțul pe o perioadă de cinci ani, suplimentând tarifele vamale standard de 10% aplicate mașinilor importate din afara UE.
Producătorii chinezi de automobile afectați includ BYD, Geely și SAIC, cu tarife specifice de 17%, 18,8% și respectiv 35,3%. Altor companii care au colaborat cu autoritățile europene în cadrul investigației li se va aplica o taxă de 20,7%. În urma unei cereri de examinare individuală, automobilele Tesla vor fi impozitate cu un tarif redus de 7,8%.
Decizia Comisiei Europene vine după o investigație detaliată care a concluzionat că guvernul chinez subvenționează producătorii interni de vehicule electrice, afectând astfel competiția pe piața UE. Investigația a scos la iveală metodele prin care aceste subvenții distorsionează piața comunitară.
Concomitent, Uniunea Europeană și China continuă discuțiile pentru a elabora soluții care să respecte reglementările Organizației Mondiale a Comerțului (OMC). Comisia își exprimă deschiderea către negocieri cu exportatorii individuali, dar numai în limitele permise de reglementările UE și OMC.
Această măsură vine în contextul unor tensiuni comerciale și are potențialul de a influența semnificativ sectorul auto la nivel global. Rămâne de văzut cum vor evolua negocierile între UE și China, și ce impact vor avea aceste tarife asupra exporturilor de vehicule electrice în Europa.