O cercetare recentă din SUA scoate în evidență faptul că astmul copilăriei poate avea efecte negative asupra memoriei copiilor. Studiul, publicat în revista medicală Jama Network Open, atrage atenția că debutul precoce al astmului poate afecta negativ capacitatea copiilor de a-și aminti detalii specifice din viața de zi cu zi. Acest aspect este subliniat de către Simona Ghetti, autorul principal al cercetării, care menționează că este important să privim astmul ca pe o posibilă sursă de dificultăți cognitive.
În cadrul studiului, care a implicat 473 de subiecți, s-a constatat că cei cu astm au obținut rezultate mai slabe la testele de memorie de scurtă durată comparativ cu cei care nu suferă de această afecțiune. Copiii afectați aveau dificultăți în a-și aminti cine a fost prezent la diverse evenimente și cum s-au simțit în acele momente.
Nicholas Christopher-Hayes, primul autor al studiului, a subliniat că efectele astmului asupra memoriei ar putea fi semnificative, punând copiii pe o traiectorie ce ar putea crește riscul de probleme cognitive mai târziu în viață, cum ar fi demența la adulți.
Deși nu s-au identificat mecanismele exacte prin care astmul cauzează aceste deficite, se sugerează că inflamația cronică și atacurile frecvente ar putea întrerupe aportul de oxigen la creier. Din această cauză, memorizarea și învățarea devin un proces mai lent pentru copiii cu astm bronșic, acesta fiind un alt punct de vedere expus de Nicholas Christopher-Hayes.
Nick Hopkinson, profesor de medicină respiratorie, a menționat că efectele astmului asupra memoriei ar putea avea o legătură directă cu simptomele și atacurile ce perturbă învățarea sau cu inflamațiile din căile respiratorii, care afectează și alte zone ale organismului.
În concluzie, cercetarea subliniază nevoia de a analiza efectele bolilor cronice la copii și identificarea factorilor care pot influența riscul de dificultăți cognitive. Autorii studiului încurajează privirea astmului nu doar ca o problemă respiratorie, ci și ca o potențială sursă de dificultăți cognitive semnificative.