Elevii români se confruntă cu nevoia de a căuta sponsorizări private pentru a putea participa la competiții internaționale, în ciuda faptului că învățământul este garantat și gratuit în România. Acest lucru se datorează unei finanțări insuficiente din partea statului, care alocă un procent redus din PIB educației, plasând țara noastră sub Zambia în clasamentul UNESCO.
„Noi trebuie să ne dezvoltăm niște skill-uri și să reușim noi să convingem sponsorii, mai ales cei din comunitate să ne ajute, să investească în Educație ca noi să putem crește”, a declarat Andreea Răutu, elevă. „Pentru a-i putea convinge trebuie să fim constanți în ceea ce înseamnă performanțele noastre, ca să fim siguri că ei ne vor ajuta”, a adăugat Antonia Ciobanu, o altă elevă.
Unul dintre elevii participanți la competiții a observat că „sunt echipe cu care noi concurăm și sunt sponsorizate și de NASA”, a spus Tudor Moldovanu. În plus, modernizarea infrastructurii școlare se face tot cu ajutorul fondurilor obținute din donații private. „Investițiile pentru fiecare sală de clasă pot să pornească de la 10.000 de euro, pot să ajungă la 30.000 de euro”, a explicat Adina Romanescu, directorul Liceului de Informatică din Iași.
Elevii subliniază și importanța accesului la tehnologie modernă în procesul de învățare. „Unul dintre cele mai importante aspecte este accesul la tehnologie, deoarece ne permite predarea sau asimilarea unor lecții, să avem niște aplicații interactive”, a menționat Patricia Canschi, elevă. De asemenea, alte inovații includ utilizarea manualelor digitale, așa cum ne-a împărtășit Ana Șpac: „Folosim un manual digital, pe care normal îl putem accesa și fizic numai că ne este mai ușor să îl putem vedea la televizor sau să scriem direct pe el, dacă folosim tablete.”
Potrivit unui raport UNESCO, România se află pe locul 123 din 171 în ceea ce privește procentul din PIB investit în educație, cu doar 3,3%. Țări precum Zambia, Benin și Panama ne depășesc la acest capitol. În Uniunea Europeană, Suedia, Belgia și Franța se evidențiază prin investițiile lor masive în sistemul educațional. Sociologul Ciprian Iftimoaei avertizează: „Nivelul acesta scăzut impactează pe termen mediu și lung calitatea resursei umane în România și nivelul de ocupare pe piața muncii, mai ales în acele sectoare economice care în momentul de față cer competențe avansate.”