Spionajul și atacurile cibernetice orchestrate de Rusia împotriva Georgiei au scos la iveală o operațiune extinsă și sistematică, care a infiltrat instituții guvernamentale și companii cheie ale națiunii. Conform datelor obținute de Bloomberg News, serviciile de informații rusești au penetrat ministere guvernamentale importante, precum cel al afacerilor externe și bancare centrale, cât și furnizori critici din domeniul energiei și telecomunicațiilor.

În perioada 2017-2020, Rusia a desfășurat aceste acțiuni punitive pentru a pregăti terenul unei posibile sabotări a infrastructurii esențiale din Georgia, potrivit documentelor analizate. Această națiune se află într-o poziție strategică, fiind o poartă comercială vitală între Europa și Asia, dar și scenă a unei competiții geopolitice între forțele Estului și Vestului.

Raportul subliniază influența extinsă a Kremlinului în Georgia, această țară dorind să scape de sub umbrela Moscovei prin aderarea la Uniunea Europeană și NATO. Partidul de la guvernare, condus de miliardarul Bidzina Ivanșvili, și adversarii săi politici se află în fața unor alegeri parlamentare care ar putea decide viitorul direcției țării.

Rusia nu se limitează doar la violarea sistemelor informatice; conform lui Natiei Seskuria de la Institutul Regional pentru Studii de Securitate din Tbilisi, „Rusia a pus ochii pe Georgia” pentru a-și menține controlul în regiune. Mai mult decât atât, GRU și FSB, serviciile de informații rusești, s-au infiltrat în rețele mediatică și au avut acces la sistemele IT ale companiei de căi ferate și altor entități guvernamentale.

Infrastructura critică, cum sunt sistemele de energie și telecomunicațiile, au fost vulnerabile la atacurile hackerilor ruși, utilizând programe malițioase precum GreyEnergy și X-Agent. Hackerii au desfășurat operațiuni similare și la nivel internațional, vizând ambasade georgiene din Cipru, Rusia și alte state.

Operațiunile de monitorizare și furtul de informații de la oficiali georgieni, inclusiv ambasadori și un adjunct al ministrului de externe, subliniază intențiile Rusiei de a slăbi influența occidentală asupra politicii externe a Georgiei, după cum a declarat Seskuria.

Infiltrările constante și scopul strategic al sabotării infrastructurii subliniază agravarea relațiilor dintre Georgia și aliații occidentali, factor care continuă să tensioneze politica regională.