Prețurile polițelor RCA înregistrează creșteri semnificative, cuprinse între 15% și 46%, în ciuda faptului că sunt supuse unei forme de plafonare. Această anomalie survine în contextul în care sistemul de clasificare bonus-malus începe să își piardă relevanța, întrucât, deși a fost trecut la clasa de bonus B3, prețul unei polițe RCA a crescut semnificativ.
Sectorul asigurărilor RCA, motorul întregii industrii a asigurărilor din România, se confruntă cu instabilitatea prețurilor, care, în loc să scadă în conformitate cu noua clasificare bonus-malus, au înregistrat creșteri de până la 46% pentru același vehicul, condus de același șofer. Acest aspect evidențiază o discrepanță alarmantă între beneficiile așteptate ale sistemului și realitatea prețurilor în creștere constantă.
Într-o analiză efectuată de ZF pe diverse platforme de brokeraj, cu un autovehicul marca Renault Megane, fabricat în 2016, cu un motor de 1.600 cmc și o putere de 140 de cai, condus de un șofer cu vârsta între 25 și 30 de ani, având o clasă de bonus-malus B3, s-a constatat că ofertele de asigurare RCA variază între 1.976 lei și peste 3.900 lei pentru o perioadă de 12 luni.
Pe unele platforme de brokeraj, tarifele pentru polițele RCA au înregistrat creșteri semnificative. Groupama a propus un preț de 1.976 lei, cu 23% mai mare față de aprilie 2023. Asirom a oferit un tarif de 2.063 lei, cu o majorare de 19%. Generali a prezentat o ofertă de 2.627 lei, în scădere ușoară cu 0,1%.
Omniasig a transmis o ofertă de 2.628 lei, cu o creștere de 16%. Hellas Direct a propus un preț de 2.767 lei, cu o creștere de 46%. Axeria Iard a prezentat un tarif de 3.646 lei, în creștere cu 15%, iar Grawe a propus un preț de 3.985 lei, cu o majorare de 31%. Allianz-Ţiriac nu a furnizat un calcul al tarifului pentru exemplul dat de ZF.
Prețurile polițelor RCA variază în funcție de caracteristicile autovehiculului și ale șoferului, precum și de locația acestuia. Există și alte criterii de risc diferite de la un asigurător la altul. Surse din piața asigurărilor explică pentru ZF că, înainte de plafonarea tarifelor, asigurătorii aveau un tarif de bază maximal, iar ofertele anterioare nu atingeau acest nivel maxim, pentru a permite o marjă de creștere în caz de nevoie.
În concluzie, sectorul asigurărilor RCA se confruntă cu o instabilitate a prețurilor, în pofida sistemului de clasificare bonus-malus și a plafonării tarifelor. Această situație subliniază o discrepanță între beneficiile așteptate ale acestui sistem și realitatea prețurilor în creștere.