Echipajele zborurilor comerciale au început să recepționeze semnale GPS false, situație care se extinde dincolo de zonele de conflict militar precum Ucraina și Orientul Mijlociu. Armata utilizează aceste semnale pentru a combate atacuri cu drone și rachete, însă acum ele prezintă riscuri pentru aviația civilă, conform Wall Street Journal, preluat de Meduza.
Un exemplu notabil include un zbor United Airlines din august 2024, care a captat un semnal GPS fals deasupra Mării Negre, determinând ruta avionului să devieze de la locația sa reală. Echipajul a utilizat alte sisteme de navigație, iar avionul a aterizat în siguranță pe Aeroportul Newark Liberty, cu un traseu indicând că zborul s-ar fi încheiat în Oceanul Atlantic.
În iulie, un echipaj Airbus A320 care zbura din Cipru a raportat o „schimbare majoră a hărții” din cauza unei defecțiuni a sistemului de navigație. Un Boeing 787 a trebuit să anuleze două aterizări din cauza pierderii semnalului, una dintre ele fiind la doar 15 metri deasupra solului. De asemenea, în 2023, un avion privat Embraer a fost aproape de ajunge în Iran din cauza unei defecțiuni GPS.
Piloții raportează repornirea ceasurilor la ore eronate și trasee de zbor incorecte, din cauza dependenței de GPS-ul modern. Cercetătorii indică o creștere dramatică a semnalelor false în ultimele șase luni, numărul zborurilor afectate crescând de la câteva zeci în februarie 2024 la peste 1.100 în august.
Potrivit profesorului Todd Humphries, atacurile asupra semnalelor GPS sunt cauzate majorit datorită emițătoarelor din Rusia, Ucraina și Israel, iar dispozitivele portabile sunt de asemenea capabile să falsifice semnalele. Piloti sunt instruiți să recunoască falsificările și să utilizeze sisteme alternative, însă continuitatea manevrelor în astfel de cazuri este complexă.
Florian Guillerme, de la Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene, confirma perturbarea operațiunilor în Europa dar fără riscuri majore pentru siguranță. Administrația Federală a Aviației din SUA nu a semnalat incidente grave de spoofing, dar a menționat cazuri izolate. În 2022, un avion a fost la un pas de coliziune la Dallas din cauza deviației de la traseul corect.
Oficialii americani consideră că falsificarea GPS nu este o mare amenințare pentru siguranță, dar piloții se tem de distrageri în cazuri critice. Reglementatorii și companiile aeriene colaborează pentru a găsi soluții, însă acestea ar putea fi disponibile în cel mai bun caz anul viitor, potrivit WSJ.
Fostul comandant Christopher Benham a declarat că bruiajul GPS este o provocare frecventă în zborurile către Orientul Mijlociu, subliniind importanța rămânerii calm și a urmăririi procedurilor corecte în condiții de vizibilitate redusă.