După ce un lanț important de hypermarketuri din țară a anunțat că renunță la casieri, în România a izbucnit un adevărat scandal. Cei mai nemulțumiți sunt românii, care se opun acestei schimbări. Horia Constantinescu, directorul ANPC, a criticat și el decizia.

În viziunea șefului Autorității Naționale a Protecției Consumatorului, renunțarea la casieri ar avea un impact negativ asupra consumatorului. Ba decizia ar fi chiar discriminatorie, pentru că nu toți românii vor putea să utilizeze acele dispozitive de self-checkout.

Nu cred că alegerea are legătură neapărat cu a-ţi scana singur produsele. Cred, în acelaşi timp, că această automatizare ar fi trebuit să ia în calcul prezenţa la cumpărături a consumatorilor în etate, în vârstă, nefamiliarizaţi cu toate diligenţele de a-şi scana şi a-şi marca singuri cumpărăturile. Or, la acest moment, cred că este o abordare discriminatorie din această perspectivă., a declarat Horia Constantinescu.

O soluție ar fi, iar șeful ANPC a purtat deja discuții despre acest aspect cu reprezentanții lanțurilor de magazine. Mai exact, operatorii economici respectivi nu intenționează să renunțe de tot la angajați. Astfel că vor exista persoane prezente la aparatele de self check-out, care îi vor ajuta pe cei care întâmpină probleme.

Dar chiar și așa, mai rămân însă multe probleme pe care le vor întâmpina cumpărătorii. Având în vedere că cei mai mulți își vor scana singuri produsele, nu vor dispune de o persoană informată, care să le răspundă la întrebările despre produse.

Fără casieri din 2025 în aceste magazine

Lanțul de hypermarketuri în cauza este Auchan. Gigantul și-a propus ca până în 2025 să renunțe în totalitate la casele de marcat clasice, cu angajați, ci în schimb să implementeze un sistem prin care clienții să își scaneze singuri produsele.

Această măsură a fost deja implementată în magazinele mari din România, iar curând vor înlocui toți casierii.

Românii de rând au criticat dur decizia. Pe deoparte, este vorba de mii de locuri de muncă, care se vor pierde. Pe de altă parte, cei mai mulți nu sunt dispuși să-și scaneze singuri cumpărăturile, și consideră că acest lucru ar trebui făcut de angajați.

Cei mai afectați însă vor fi bătrânii, care nu sunt obișnuiți cu asemenea sisteme. De asemenea, nici persoanele cu nevoi personale nu sunt avantajate de schimbare.