Se întâmplă de mai multe ori să nu cunoaștem istoria orașului în care trăim, deși aceasta poate fi una fascinantă. E și cazul Bucureștiului, în care prea puțini își pun problema istoriei generale a orașului, a cartierelor în care trăiesc, a originii denumirii străzilor, a lucrurilor fascinante din oraș și așa mai departe.
1. Secretul stației de metrou Politehnica. Se află în apropiere de Universitatea Politehnica din București. Deși are un trafic relativ mic, comparativ cu alte stații de metrou, mii de pasageri trec, totuși, pe aici în fiecare zi. Pardoseala de marmură roz e călcată de picioarele a mii de studenți, precum și de cei care lucrează în zona fostei fabrici de textile Apaca, unde există o serie de sedii de birouri.
Marmura de pe pardoseala stației sunt colorate în modele neobișnuite care sunt de obicei extrem de rare în plăcile de marmură. Puțini pasageri au observat aceste marcaje și mai puțini știu că ei calcă în picioare fosile vechi de 80 de milioane de ani. Stația a fost decorată cu dale de calcar din Munții Apuseni.
2. Bucureștiul a fost primul oraș din lume iluminat cu petrol lampant. În 1857 Bucureștiul a intrat în istorie ca fiind primul oraș din lume în care a fost introdus iluminatul cu petrol lampant. Însă, înainte ca marea minune să fie înfăptuită, oamenii care trăiau aici erau nevoiți să se descurce pe străzi cu ajutorul lumânărilor. Odată cu introducerea lămpilor cu gaz, în București a apărut o nouă meserie și anume, cea de lampagiu.
3. Micii au fost inventați la București. Ce ar fi grătarele din ziua de astăzi fără vedeta lor incontestabilă, micii?! Mulți consideră că ar fi vorba de ceva influență otomană în rețetă, dar adevărul e că deliciosul preparat e unul original românesc și a fost inventat pe strada Covaci.
Descoperirea acestui fel de mâncare a fost una întâmplătoare. Se spune că un proprietar de restaurant, exasperat pentru că avea o mulțime de clienți și rămăsese fără mațe pentru cârnați, a recurs la o măsură simplă. A pus umplutura pe grătar, iar de aici, totul a mers pe repede înainte.
4. Împărțirea administrativă a Bucureștiului. Prima forma de organizare administrativă a fost cea a plășilor. La sfârșitul secolului XVIII, în 1798, existau 5 plăși: Târgul, Târgul Mogoșoaiei, Târgul de Afar, Broștenii și Gorganul. Acestor 5 plăși le corespundeau la începutul secolului XIX culorile roșu, galben, negru, albastru și verde.
5. Cea mai veche gară din București. Pe dat de 1 octombrie 1869 a fost inaugurată oficial prima linie de cale ferată din România pe ruta București-Giurgiu și, totodată, prima gară din Capitală, gara Filaret.