Comisia Europeană își propune să facă modificări semnificative în ceea ce privește regulile permiselor de conducere. Scopul acestei revizuiri este de a crea o directivă care să fie finalizată până la sfârșitul lunii martie.
Primele propuneri noi au fost deja publicate și au generat o serie de dezbateri și controversă în rândul șoferilor. Una dintre principalele schimbări va afecta șoferii români, care nu vor mai avea voie să conducă cu o viteză mai mare de 90 de km/h și nici pe timp de noapte.
Crearea unei baze de date europene
Unul dintre obiectivele Comisiei Europene este să creeze o bază de date care să faciliteze schimbul de informații între statele membre ale UE. Astfel, permisele de conducere pot fi retrase oriunde în Uniune, indiferent de țara în care mașina este înmatriculată. Această măsură are rolul de a asigura un grad ridicat de conformitate și aplicare a regulilor de circulație în toate statele membre.
De exemplu, în prezent, diferitele țări ale UE au legislații diferite în ceea ce privește nivelul de alcool și de droguri permise înainte de a conduce. Prin introducerea unei standardizări a acestor limite, alcoolul și drogurile vor fi tratate în mod uniform în cadrul întregii UE. Totodată, amenzile și sistemul de puncte pentru încălcarea regulilor rutiere vor fi de asemenea standardizate.
Limite de viteză pentru șoferii tineri
Un alt aspect important al revizuirii regulilor privind permisele de conducere se referă la impunerea unor limite de viteză diferite pentru diferite grupuri de vârstă. În această privință, șoferii tineri vor fi restricționați și li se va permite o viteză maximă de 90 km/h, chiar și pe autostrăzi.
De asemenea, pentru noii șoferi poate fi impusă o interdicție de conducere pe timp de noapte. Aceste măsuri sunt adoptate pentru a reduce numărul de accidente de circulație cauzate de viteza excesivă și pentru a asigura o siguranță mai mare pentru șoferi și ceilalți participanți la trafic.
După perioada de probă, toți șoferii începători vor fi obligați să reia examenul de conducere pentru a-și păstra permisul. Această măsură este propusă pentru a asigura că șoferii au o cunoaștere și o experiență adecvată în timpul primelor lor luni de conducere. Scopul principal este de a îmbunătăți nivelul de siguranță și de a reduce riscul de accidente cauzate de șoferii fără experiență.
Noi permise de conducere pentru vehicule grele
UE intenționează să introducă un nou permis de conducere de clasa B+. Acesta va fi necesar pentru cei care doresc să conducă vehicule cu o greutate mai mare de 1.800 de kilograme. Astfel, permisul de conducere normal de clasa B va avea o limită de greutate drastic redusă, de la 3.500 la 1.800 de kilograme. Această schimbare va asigura că șoferii care conduc vehicule grele au cunoștințele și capacitățile necesare pentru a face acest lucru într-un mod sigur și responsabil.