Sari la conținut
Ultimele știri
Actualitate

Se schimbă legea în România! Ministerul Transporturilor a anunțat: Șoferii care vor scăpa de plata rovinietei

  • Publicat:
  • 3 minute de citit
Se schimbă legea în România! Ministerul Transporturilor a anunțat: Șoferii care vor scăpa de plata rovinietei
colaj substantial

Vești bune pentru anumite categorii de șoferi din România: nu vor mai fi nevoiți să plătească taxa de drum. Recent, Ministerul Transporturilor a publicat un proiect de lege referitor la aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua națională de drumuri, care este acum supus dezbaterii publice pe portalul web al ministerului.

Potrivit proiectului, începând cu 1 ianuarie 2026, taxa de drum va fi aplicată autovehiculelor de transport persoane și mărfuri, în funcție de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante (EURO) și durata de utilizare a rețelei naționale de drumuri.

Astfel, proiectul prevede că de la 1 ianuarie 2026, toate categoriile de autovehicule înmatriculate, destinate transportului de persoane și de mărfuri cu o masă totală autorizată maximă (MTMA) de până la 3,5 tone, vor fi supuse rovinietei pentru utilizarea rețelei naționale de drumuri din România.

Care va fi tariful rovinietei în România

Conform proiectului, rovinieta se va aplica în funcție de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante (EURO) și durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale. Durata de utilizare va cuprinde atât timpul de parcurs, cât și timpul de staționare.

Documentul menționează că vehiculele de transport mixt vor fi asimilate, în ceea ce privește tariful de utilizare, vehiculelor de transport de mărfuri. De asemenea, rovinieta nu se aplică pe sectoarele de drum național aflate în intravilanul municipiilor, între indicatoarele de intrare/ieșire din acestea.

Colaj Substantial

Tariful rovinietei este structurat în funcție de durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni. Taxa zilnică nu va depăși 9% din taxa pentru 12 luni, taxa pentru 10 zile nu va depăși 12% din taxa pentru 12 luni, taxa lunară nu va depăși 19% din taxa pentru 12 luni, iar taxa pentru două luni nu va depăși 30% din taxa pentru 12 luni. Plata și emiterea rovinietei pot fi realizate cu cel mult 30 de zile înainte de data de început a valabilității acesteia. Nivelul rovinietei va fi aprobat prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.

Șoferii scutiți de plata taxei de drum

Documentul precizează că anumite vehicule, cum ar fi cele ale instituțiilor MAI, MApN, SRI, SPP, precum și cele folosite în transportul public local de persoane, transportul școlar autorizat și ambulanțele deținute de autorități sau entități publice, vor fi scutite de plata rovinietei.

De asemenea, vor beneficia de scutiri vehiculele utilizate în misiuni de protecție civilă sau umanitare pe teritoriul României sau în tranzit prin România în acest scop. Persoanele cu handicap, însoțitorii sau asistenții personali ai acestora, care sunt deținători de autoturisme, vor beneficia și ei de scutire.

Începând cu 2026, se va introduce și TollRO pentru toate vehiculele înmatriculate destinate transportului de mărfuri cu o masă totală autorizată maximă (MTMA) mai mare de 3,5 tone. Taxa se va calcula în funcție de tariful unitar și distanța parcursă, iar sistemul de tarifare va fi interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale Uniunii Europene.

Te-ar putea interesa și

Citește mai multe în Actualitate