O scurgere de informații recent publicată de principalele instituții media germane a expus planurile Rusiei de a derula o campanie de influență care vizează Israelul. Această campanie are scopul de a profita de actualele turbulențe sociale și politice din Israel, sugerând inclusiv propuneri pentru politicieni care să intre în Knesset și discutând despre livrarea sistemelor de apărare antiaeriană Iron Dome către Ucraina, ceea ce ar putea lăsa Israelul vulnerabil.
Analiza acestor operațiuni se regăsește într-un raport semnat de Dr. Avner Barnea, fost înalt funcționar al Agenției de Securitate din Israel (ISA) și actualmente cercetător la Centrul Național de Studii Securitare (NSSC) de la Universitatea din Haifa. Raportul a fost divulgat de ziarul german Süddeutsche Zeitung și posturile TV Norddeutscher Rundfunk (NDR) și Westdeutscher Rundfunk (WDR), alături de instituții de presă israeliene.
Planurile ar fi provenit de la Social Design Agency (SDA), o firmă moscovită implicată în eforturile de influențare a opiniei publice din diverse țări occidentale. Fondată în 2017, SDA a fost sancționată de Statele Unite pentru participarea sa la campanii de influență malignă. Fondatorul Ilia Gambashidze ar fi direct conectat cu președintele rus Vladimir Putin.
Între obiectivele campaniei s-a numărat creșterea sprijinului pentru Rusia în războiul din Ucraina și asigurarea că niciun partid israelian nu va susține ajutor militar pentru Kiev. Scurgerea de informații descrie cum SDA a folosit circa 50 de caricaturi și continut imaginar pe lună, promovează articole fictive și plătește anunțuri pe Facebook.
De asemenea, comunitatea arabă din Israel a fost o țintă a SDA. Unele documente falsificau lipsa armamentului de precizie ca urmare a unui transfer către Ucraina, promovând astfel în rândul arabilor nemulțumirea față de guvernul israelian.
Informațiile arată și modul în care izbucnirea războiului din Gaza din 7 octombrie a fost văzută ca o șansă de SDA pentru răspândirea influenței. SDA dorea să influențeze alegerea unui guvern favorabil Rusiei, iar faptul că proiectele lor nu au avut succes deplin a determinat extinderea operațiunilor pe lângă mediul online.
Planurile prevăd inclusiv înființarea unui birou în Israel prevăzut cu un buget de 1,2 milioane de dolari anual pentru centralizarea și intensificarea activităților.
Documentele menționează și politicieni israelieni de origine rusă ca potențiali vectori de influență, dar succesul campaniei rămâne îndoielnic, conform concluziilor publicate în această scurgere.