Într-o mișcare surprinzătoare, Guvernul a anunțat că amână aplicarea noilor reguli privind actele de stare civilă cu un an. Aceste reguli, care au fost stabilite în vara lui 2022, trebuiau să intre în vigoare la data de 24 septembrie 2023, însă acum vor fi aplicate abia din 24 septembrie 2024.
Depunerea cererilor pentru actele civile la orice serviciu de evidență a persoanelor sau primărie este una dintre schimbările majore pe care noile reguli le aduc. Astfel, cetățenii vor avea mai multe opțiuni și nu vor mai fi restrânși la un singur loc pentru a solicita actele necesare.
Actele de naștere, căsătorie și deces, tipărite
O altă modificare importantă este faptul că actele de naștere, de căsătorie și de deces nu vor mai fi completate manual, ci vor fi tipărite. Această schimbare va asigura o mai mare precizie și claritate în documente.
Prin prorogarea termenului de aplicare a măsurilor cuprinse în OUG nr. 26/2022, Guvernul oferă timp suplimentar pentru asigurarea infrastructurii informatic necesare operaționalizării SIIEASC. Astfel, termenul a fost mutat de la 24 septembrie 2023 la 24 septembrie 2024. Această amânare este necesară pentru a permite deschiderea proiectului pilot și instruirea ofițerilor de stare civilă din întreaga țară.
Indiferent de termenul de aplicare, noile reguli stabilesc că actele de stare civilă nu se vor mai completa manual, ci informatic, și vor fi tipărite. De asemenea, se stabilește procedura de înregistrare a actelor atunci când nu este posibilă completarea lor în sistemul informatic din cauza problemelor tehnice.
Se schimbă actele de stare civilă
În plus, titularii actelor vor avea posibilitatea de a solicita datele înscrise în actele de stare civilă și fotocopii ale înscrisurilor care au stat la baza acestora și a mențiunilor, nu doar prin persoane împuternicite, ci și prin intermediul avocaților, cu împuternicire avocațială, conform Avocatnet.ro.