Rusia își consolidează o flotă impresionantă de nave pentru a transporta petrol pe calea maritimă, chiar dacă sunt sub supravegherea atentă a Occidentului. Acest ‘ansamblu din umbră’ a alertat oficialii occidentali preocupați că ar putea fi folosit pentru a evita sancțiunile impuse Rusiei în urma invaziei Ucrainei și ar putea servi chiar și pentru sabotaj. Săptămâna aceasta, comandouri din Finlanda au urcat la bordul unui petrolier, Eagle S, suspectat că a avariat cabluri subacvatice esențiale din Marea Baltică.
Oficialii afirmă că nava, care a plecat recent dintr-un port rusesc, prezenta toate semnele distinctive ale unei nave din flota rusă din umbră. Dacă se confirmă suspiciunile, aceasta ar reprezenta prima utilizare documentată a unei nave rusești din umbră pentru a sabota infrastructura critică europeană. Lauri Läänemets, ministrul de Interne al Estoniei, a subliniat: „Știm despre flota din umbră a Rusiei care operează în zona noastră”.
Într-un răspuns rapid, țările din regiune au anunțat întărirea securității prin desfășurarea de resurse navale suplimentare. NATO, reprezentată de secretarul general, Mark Rutte, a confirmat intenția de a ‘îmbunătăți’ prezența militară în regiunea Mării Baltice. Rutte a reafirmat: „NATO este solidară cu Aliații și condamnă orice atac asupra infrastructurii critice”.
Inspirația Rusiei pentru această rețea semioficială de transport petrolier derivă dintr-o strategie recunoscută global, folosită anterior de state sancționate precum Iranul și Coreea de Nord. Numărul navelor rusești din umbră a crescut substanțial, reprezentând acum 17% din flota globală de petroliere, potrivit unor estimări. „Acum, că se apropie de 20 la sută, este mult mai puțin gestionabil”, a explicat Elisabeth Braw de la Atlantic Council.
Între timp, autoritățile finlandeze continuă investigațiile asupra Eagle S, suspectată de acte criminale. Potrivit managerului programului de sancțiuni la Institutul de Economie din Kiev, Yuliia Pavytska, nava prezintă toate caracteristicile unei nave din umbră, inclusiv modificări frecvente ale proprietarului și lipsa unei asigurări tipice pentru petroliere. De asemenea, Eagle S arborează steagul Insulelor Cook, cunoscute pentru reglementări mai relaxate.
În concluzie, suspiciunile privind implicarea flotei din umbră a Rusiei în activități de sabotaj în Marea Baltică au determinat un răspuns coordonat pentru creșterea securității. În aceste condiții, Occidentul continuă să monitorizeze mișcările maritime ale Rusiei, căutând să contracareze orice potențial risc emergent de pe frontul maritim.