Reclamă

Rusia își propune să crească exporturile agricole cu 50% până în 2030, pe măsură ce își urmărește strategia de a se consolida ca o superputere agricolă alături de Brazilia, Statele Unite și China. Președintele Vladimir Putin a stabilit acest obiectiv, extinzând infrastructura portuară rusească pentru a reduce dependența de rutele tradiționale ale Mării Negre. Acest plan include lansarea și extinderea porturilor din Marea Baltică.

În sezonul 2023/24, Rusia a exportat cel puțin 72 de milioane de tone metrice de cereale, explorând piațe noi în America Latină și Africa pentru a-și diversifica piețele tradiționale din Africa de Nord și Orientul Mijlociu. În ultimii ani, porturile de la Marea Neagră au fost esențiale pentru gestionarea exporturilor, dar conflictul cu Ucraina a ridicat riscuri semnificative pentru transporturile maritime în zonă.

Ksenia Bolomatova, adjunctul șefului OZK, conglomeratul agricol controlat de stat, menționează că recolta record de anul trecut a evidențiat lipsa capacității suficiente pentru exporturi. „Anul trecut, cu recolta sa record, a arătat că, odată cu ritmul încărcăturilor pentru export, nu avem suficientă capacitate”, a declarat Bolomatova.

În ultimele 18 luni, Rusia a lansat două porturi semnificative – Vîsoțki și Lugaport – în Golful Finlandei, lângă Sankt Petersburg. Vîsoțki a început exporturile de cereale în aprilie 2023, iar Lugaport a demarat operațiunile în iunie. Capacitatea combinată a acestor porturi ar putea ajunge la 7 milioane de tone până în 2025, conform Novaport.

Consultantul agricol Dmitri Rilko de la IKAR, afirmă că porturile vor putea gestiona până la 15 milioane de tone de exporturi agricole anual. Aceste extinderi sunt esențiale pentru securitatea și suveranitatea economică a Rusiei, argumentează Novotrans. „Extinderea capacității terminalelor din Marea Baltică este o chestiune de securitate și suveranitate economică și de transport”, a precizat compania.

Actualmente, perturbările majore au fost evitate în Marea Baltică, o regiune dominată de state membre NATO. Însă în Marea Neagră, ambalajele exporturilor riscă să scadă considerabil, având în vedere conflictul în desfășurare. Rusia a exportat 62 de milioane de tone de cereale pe mare în sezonul actual, majoritatea prin Marea Neagră. Totuși, cu creșterea capacităților la Marea Baltică, dependența de Marea Neagră ar putea să scadă.

Porturile din Marea Baltică au avut o creștere semnificativă a exporturilor de cereale, ajungând la 1,5 milioane de tone în sezonul precedent. Daria Snitko, vicepreședintele Gazprombank, subliniază avantajele logistice și economice ale porturilor baltice datorită capacității lor de a gestiona nave mai mari și costurilor mai reduse pentru livrările către Africa și Asia.


Reclamă

Share.

Tânăr jurnalist de 25 de ani, absolventă a Facultății de Litere din Craiova, promptă atunci când vine vorba de redactarea articolelor de calitate, Mădălina a mai profesat în domeniu pentru cunoscute publicații din branșă. Iubește autenticitatea și este mereu la curent cu tot ceea ce se întâmplă în domeniul pe care a ales să-l urmeze. Este dinamică, informată și gata să facă față oricărei provocări, indiferent cât de dificilă pare.

© 2024 Editura Substantial SRL – substantial.ro