Rusia a continuat să importe cel puțin 28 de aeronave din străinătate, încălcând sancțiunile impuse de SUA și Uniunea Europeană, conform unui raport publicat de The Moscow Times. Aceste aeronave includ atât avioane mici, cât și nave mari de pasageri, achiziționate de la începutul anului 2024.
În datele vamale confidențiale accesate de publicația rusă de opoziție Verstka, se menționează că majoritatea importurilor au fost posibile prin intermediul Turciei, care a facilitat intrarea a 11 dintre ele. Alte aeronave au trecut prin Oman, Emiratele Arabe Unite și Germania. Printre celelalte țări enumerate ca tranzit se numără Serbia, Suedia, Kazahstan, China și Mongolia. Irlanda, Cipru și Kârgâzstan au fost codificate în declarațiile vamale.
Dintre aeronavele exportate către Rusia, câteva sunt destinate pentru zboruri de pasageri, incluzând modele precum Bombardier, Airbus, ATR 42-500 și Hawker 800 XP. O aeronavă Bombardier evaluată la aproximativ 45,5 milioane USD a fost importată sub numele lui Denis Krasnopolskii, director general al JSC Inpromaktiv, companie specializată în construcția de aeronave.
De asemenea, compania aeriană Meridian, cu sediul în Emiratele Arabe Unite, a cumpărat avioane Bombardier, cu prețuri între 24,5 și 32,8 milioane USD. Aceste aeronave sunt utilizate pentru zboruri de pasageri spre și dinspre Moscova, Sankt Petersburg, Nijni Novgorod, Teheran, Baku și alte orașe. Un alt Bombardier, estimat la 16 milioane de euro, a fost livrat companiei Skylight din Bishkek, Kârgâzstan, care operează zboruri spre China, Turcia, Dubai și Maldive.
Un Airbus A319-111 din Franța, cu o valoare de aproximativ 35 de milioane USD, a fost achiziționat de compania aeriană rusă Aurora prin Lituania și este acum utilizat pentru zboruri în Extremul Orient al Rusiei.
În paralel, industria aeronautică rusă se confruntă cu dificultăți considerabile de la începutul conflictului, cu multe dintre aeronavele companiilor rusești fiind restricționate la sol din lipsă de piese și inspecții tehnice necesare. De la debutul războiului, doar șapte aeronave SuperJet 100 au fost produse pentru uz civil.