România ar urma să dețină drumuri și autostrăzi impecabile, care să „bată” alte state ale Europei. Până acolo însă, drumul este unul lung și anevoios. Primul pas în acest sens este înființarea unei noi companii de stat care să le administreze. Cu toate că două existau deja.
România stă bine la birocrație, dar slab la proiectele finalizate
România a deținut ani de-a rândul compania CNADNR. Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale. Această structură s-a ocupat de-a lungul timpului cu „bunul mers” al construcțiilor și mentenanței drumurilor și autostrăzilor din țară
Instituția statului a avut de-a lungul timpului peste 6000 de angajați bugetari. Evident, toți cu salarii substanțiale. De altfel, CNADNR a folosit în toți acești ani peste 300 de milioane de euro. În urma numeroaselor proiecte, în urmă, rezultatele sunt puține de cules. Ulterior, CNADNR a fost redenumit în CNAIR. Instituția viza toată infrastructura țării și problemele ei. După ani de zile de funcționare, UE vrea ca România să facă alt pas în acest sens. Mai concret, se cere înființarea unei noi companii de stat. Această structură ar urma să se ocupe de „marile proiecte” ce țin de construcția de autostrăzi de exemplu.
Compania CNIR va fi operaționalizată peste câteva luni. După această fuziune, structura va funcționa doar cu documente digitale. Vor lipsi ștampilele, hârtiile și birocrația complexă. Cu alte cuvinte, instituția va trece în era digitală pentru eficientizare.
„Preluarea și gestionarea proiectelor…din aprilie vom discuta portofoliul de proiecte pe care le putem prelua. La început de vară sau la sfârșit de vară să putem să intră deja pe primele proiecte cu organizare și funcționare deplină.”,preciza recent Sorin Bota, președinte CNAIR.
Compania Națională pentru Investiții Rutiere, CNIR va prelua de la CNAIR mai multe proiecte de autostradă și drum expres. Reorganizarea nu este însă văzută cu ochi buni de mulți dintre români.