Mai mult de 33 de ani după Revoluția din 1989, situația centrelor de tip after-school din România rămâne nereglementată, cu sute de astfel de centre private funcționând fără autorizație oficială, în special în București. Guvernul României a creat recent un grup de lucru pentru a analiza legislația privind aceste instituții, în contextul în care Ministerul Educației confirmă că acestea nu sunt recunoscute ca unități de învățământ.
În ciuda lipsei de reglementare și autorizare, afacerile cu after-school-uri private au înflorit în ultimii 15-20 de ani, devenind o necesitate pentru părinții care caută suport după orele școlare pentru copiii lor. Pe de altă parte, interogările adresate Ministerului Educației și ARACIP (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar) relevă o lipsă de evidență și de competență în evaluarea acestor centre, în ciuda faptului că unele oferă un spectru larg de activități educative și de îngrijire.
În acest context, Ministerul Educației a emis recomandări pentru părinți de a consulta site-urile ARACIP și ale inspectoratelor școlare pentru a verifica autorizarea centrelor educaționale, în timp ce oficialii ARACIP subliniază că instituția nu deține competența de a evalua aceste centre private neautorizate. În paralel, grupul de lucru interinstituțional format la nivelul Guvernului urmărește să adreseze această problemă complexă printr-o abordare coordonată.
Pe fondul unei segmentări îngrijorătoare între cererea mare a părinților pentru programe after-school și oferta limitată și neautorizată disponibilă, această situație ridică întrebări serioase despre siguranța și calitatea educației complementare pe care o primesc copiii în România. Cu o legislație care rămâne neclară și fără un cadru de autorizare și acreditare, situația centrelor de tip after-school rămâne o provocare nerezolvată ce afectează nenumărați elevi și familiile lor.