Unul din doi români recurge la economiile sale pentru a cumpăra cadouri de Crăciun, potrivit unui studiu recent. În același timp, majoritatea celor care primesc cadouri ar prefera vacanțe și momente de relaxare, însă se văd nevoiți să accepte haine și produse electrocasnice. Așteptările scăzute privind cadourile sunt o strategie pentru evitarea dezamăgirilor, lucru confirmat de sociologul Dan Petre.
Florina, o studentă de 21 de ani, intenționează să își cumpere singură o geacă de 1.200 de lei. „– Și acești bani sunt din economiile tale? – Da, da. Păi eu am avut banii aceștia strânși pentru că am lucrat peste vară și știam exact de atunci că îmi las niște bani deoparte pentru Crăciun, pentru Sărbători. Este foarte greu, în primul rând să supraviețuim, să zic așa”, mărturisește Florina. Fenomenul nu este izolat, similar fiind cazul multor tineri cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 ani.
„Da, mă regăsesc în asta. Păi, cred că se întâmplă pentru că, în zilele noastre, și viața de zi cu zi a devenit destul de scumpă și nu avem cum să facem o bucurie fără să intrăm și puțin în banii de economii”, adaugă o altă tânără.
Specialiștii subliniază că Sărbătorile sunt văzute ca prilejuri obligatorii de oferit cadouri, iar presiunea socială determină mulți români să se conformeze, indiferent de buget. „În cultura noastră, Paștele și Crăciunul sunt cele mai importante ocazii pentru a face cadouri. Și cadourile au cumva o funcție de reciprocitate, dacă ați observat. De regulă, oamenii își fac cadouri cam într-o aceeași marjă, fie de încărcătură emoțională, fie de valoare”, explică Dan Petre.
Din discuțiile cu publicul reiese faptul că așteptările lor sunt manageate atent pentru a evita dezamăgirile. „Este ceea ce se numeste managementul așteptărilor. Dacă ai așteptări reduse, nu vei fi dezamăgit. Daca ai așteptări ridicate, riscul de a fi dezamăgit este mult mai mare”, adaugă Dan Petre.
Studiul mai arată că doi din cinci români ar prefera îmbrăcăminte, accesorii și produse electronice/electrocasnice, iar tinerii din generația Z economisesc în medie sume de până la 500 de lei. În schimb, milenialii sunt dispuși să aloce bugete de peste 1.000 de lei pentru cadourile de Sărbători.