Conflictele din Ucraina au provocat o creștere semnificativă a emisiilor de dioxid de carbon, ca urmare a devierii traficului aerian și a creșterii consumului de combustibili pentru aviație. Aceasta este concluzia unui raport publicat recent, ce a fost transmis de DPA și preluat de Agerpres.
Înainte de izbucnirea războiului, multe zboruri între Europa și Asia treceau peste Ucraina și Rusia. Cu toate acestea, declanșarea conflictului a obligat companiile aeriene să evite aceste zone, alegând trasee alternative. Consecințele au fost prelungirea călătoriilor, consumul sporit de combustibil și, implicit, emisiile crescute de gaze poluante.
Rezultatele devierii traseelor de zbor au fost descrise detaliat în jurnalul „Communications Earth & Environment”. Nicolas Bellouin de la Universitatea Sorbona din Paris, coautor al studiului, susține că aproximativ 1.100 de zboruri sunt deviate zilnic, ceea ce a dus la o creștere cu 8,2 milioane de tone a emisiilor globale de CO2 provenite din aviație în 2023. Acest lucru rezultă într-o creștere de aproximativ 1% a emisiilor globale de CO2 din aviație pentru anul în curs.
Studiul subliniază că unul dintre cele mai importante efecte adverse este închiderea completă a spațiului aerian rus pentru companiile aeriene occidentale. În plus, avioanele de linie evită acum zborurile deasupra Ucrainei. Companiile aeriene ruse suferă, la rândul lor, restricții asupra zborurilor în spațiul aerian al Uniunii Europene, ceea ce a condus la anularea unor rute.
S-a observat că, de exemplu, un zbor Lufthansa între Tokyo și Frankfurt, care în mod normal dura circa 10 ore și jumătate în ianuarie 2022, a ajuns să fie extins cu trei ore în aprilie 2022, pe rute alternative deasupra Cercului Polar. Durata zborului de retur a crescut de la aproape 10 ore la 12, fiind deviată deasupra Chinei și nu peste Rusia, cum era anterior.
Raportul estimează că pe rutele afectate între Europa și Rusia, consumul de combustibil a crescut în medie cu 14,8%. Zborurile dintre America de Nord și Asia necesită acum cu aproximativ 9,8% mai mult combustibil față de perioada anterioară conflictului.