Puțini angajați știu aceste lucruri! Ce puteți face dacă angajatorul întârzie plata salariului. Este foarte simplu!
Din păcate, sunt multe cazuri în România în care anumiți angajatori profită de naivitatea angajaților. Este important ca fiecare persoană să se pună la curent cu ceea ce spune legea, pentru a ști cum să procedeze în cazul în care apar nereguli la locul de muncă.
În general, angajații care întâmpină probleme la locul de muncă pot sesiza situațiile la sediul ITM sau direct pe site-ul Inspecției Muncii. De cele mai multe ori, principala problemă este întârzierea salariului sau chiar refuzul plății acestuia.
Nu ți-ai primit salariul la timp? Iată ce poți face
Odată ce încercările de a rezolva problema cu angajatorul eșuează, angajații pot sesiza întârzierile salariale autorităților de muncă, fie depunând o plângere fizică la ITM, fie transmitând-o electronic. Angajații pot suna la ITM pentru a afla cum să transmită sesizarea prin e-mail sau fax.
Inspecția Muncii oferă un formular online pentru semnalarea abuzurilor sau neregulilor, inclusiv neplata la timp a salariului. Accesând secțiunea „Formular electronic pentru petiție” de pe site-ul IM, angajații completează datele de identificare, descriu situația în câmpul „Petiție” și aleg instituția competentă, conform Avocatnet.ro.

Care sunt pașii pentru a face plângere la ITM
Formularul solicită date despre angajator, care ar trebui să se regăsească în contractul de muncă. Acestea includ denumirea, tipul, codul fiscal, reprezentantul, numărul de telefon și adresele sediului și locului de desfășurare a activității. În ultima secțiune, se completează adresa reclamantului și se pot atașa documente relevante.
Termenul general de soluționare a plângerilor adresate ITM este de 30 de zile, cu posibilitatea prelungirii cu încă 15 zile în anumite situații. Stadiul petiției poate fi verificat online.
Din martie 2022, prin OUG 130/2021, reținerea și neplata impozitului pe venit, contribuției la pensii și contribuției la sănătate de către angajatori este considerată evaziune fiscală și poate fi pedepsită cu închisoare de la unu la cinci ani.





