Papa Francisc a făcut un anunț surprinzător, afirmând că Biserica Catolică este deschisă să adopte o dată unică de celebrare a Paștelui, într-un efort de unificare a sărbătorii în calendarele creștine. Această propunere a fost primită cu remarcă de Patriarhia Română, care a subliniat că o schimbare a datei de celebrare poate fi discutată doar în cadrul unui Sinod pan-ortodox.
„Biserica Catolică este dispusă să accepte data dorită de toţi, o dată a unităţii”, a declarat Papa Francisc, accentuând dorința de a pune capăt diferențelor de calendar ce separă creștinii în celebrarea Învierii Domnului. În mod providențial, Paștele va cădea în aceeași zi pentru anul în curs, conform ambelor calendare, gregorian și iulian.
În replică, Patriarhia Română a transmis că problema unei date comune poate fi discutată doar la un Sinod pan-ortodox. „Problema calendarului trebuie tratată cu atenție, fiecare Biserică având libertatea de a decide pentru binele spiritual al enoriașilor, dar fără a modifica data comună a Paștelui la nivel ortodox”, se arată într-un comunicat al Biroului de Presă al Patriarhiei.
Adrian Agachi, consilier patriarhal coordonator, a explicat ce presupune un Sinod pan-ortodox: „Este o întrunire care cuprinde întâistătătorii și reprezentanții Bisericilor Ortodoxe surori, având autoritatea de a discuta și decide aspecte esențiale precum data Paștelui”. Ultimul astfel de sinod a avut loc în insula Creta în 2016.
În momentul de față, nu există planuri sau discuții concrete pentru organizarea unui nou Sinod cu privire la această chestiune. Așadar, în lipsa unei astfel de întruniri, data Paștelui va continua să fie calculată conform celor două calendare diferite: gregorian pentru catolici și iulian pentru unele dintre Bisericile Ortodoxe.
Celebrarea Paștelui depinde de două fenomene astronomice esențiale: echinocțiul de primăvară, fix la 21 martie, și luna plină pascală, ce urmează acestui echinocțiu. Calendarul gregorian, introdus în 1582 de Papa Grigorie al XIII-lea, a fost adoptat cu întârziere de o parte din Bisericile Ortodoxe, fapt ce perpetuează diferențele de datare.
Astfel, Patriarhia Ierusalimului, precum și Bisericile Ortodoxe Rusă și Sârbă continuă să folosească vechiul calendar iulian, ducând la celebrarea Paștelui la date distincte față de restul lumii ortodoxe, inclusiv față de Biserica Ortodoxă Română care a adoptat calendarul îndreptat în 1924.