Permisele de ședere biometrice pentru cetățenii străini din Marea Britanie au expirat, iar vizele electronice care le-au înlocuit întâmpină dificultăți de funcționare, a raportat Times. Aceasta situație a generat confuzie și probleme la îmbarcarea pasagerilor pe zborurile spre Marea Britanie.
Planurile de digitalizare a sistemului de imigrare, care trebuia să înlocuiască documentele fizice de la începutul anului 2023, au fost amânate cu trei luni din cauza problemelor IT. Cetățenilor li s-a cerut să utilizeze permisele biometrice expirate, dar multe companii aeriene nu le-au acceptat.
Noul sistem eVisas ar trebui să permită pasagerilor să-și demonstreze statutul de imigrare printr-un „cod de partajare”, pe care companiile aeriene și Forțele de Frontieră ale Regatului Unit ar trebui să-l accepte. Guvernul consideră această metodă mai sigură și practică.
Pe 31 decembrie 2022, ziua în care schimbarea sistemului trebuia să intre în vigoare, site-ul guvernului britanic pentru vize și imigrație s-a prăbușit. Călătorii care au dorit să-și acceseze statutul de imigrare s-au confruntat cu probleme majore.
Incidente notabile includ un călător din Franța căruia i s-a refuzat îmbarcarea pe zborul de Anul Nou și alți călători care nu au putut reveni în Marea Britanie din Cipru, din cauza nefuncționării „codului de partajare”. Unele persoane nu pot adăuga pașapoarte în conturile UKVI, ceea ce le împiedică să-și demonstreze statutul.
A existat și o încălcare a datelor personale: un călător a găsit informațiile altcuiva în contul său de viză, detalie pe care consilierul său în imigrație a descris-o drept „o încălcare majoră a GDPR”.
Afectați de aceste probleme sunt și refugiații recenți cărora le este imposibil să acceseze ajutoare sociale sau să-și găsească locuințe și locuri de muncă. Avocați în domeniul imigrației au confirmat că clienții lor întâmpină întârzieri și erori în conturile lor.
Sara Alsherif de la Open Rights Group a subliniat că amânarea implementării vizei electronice nu a rezolvat problemele sistemului. Ea a cerut guvernului să îmbunătățească sistemul permițând utilizarea unui QR code sau document tipărit pentru dovedirea statutului de imigrare.
Un purtător de cuvânt al Ministerului de Interne a menționat că problemele sunt abordate cu colaborarea companiilor de transport, și s-au implementat servicii de asistență 24/7 pentru companiile aeriene și pasagerii întâmpinați cu dificultăți.