Românii sunt mai cumpătați în preajma sărbătorilor de iarnă din acest an, potrivit unui studiu realizat de Reveal Marketing Research. Conform acestui studiu, suma medie cheltuită de români pentru mâncare, cadouri și decorațiuni în timpul sărbătorilor se ridică la 1.188 de lei, înregistând o scădere de 12% față de anul trecut.

Modificările privind obiceiurile de Crăciun ale românilor

În acest an, majoritatea românilor (56%) își vor petrece Crăciunul acasă, în timp ce 39% intenționează să meargă în vizită la cei dragi. Cu toate acestea, sentimentul de entuziasm înainte de sărbători a scăzut semnificativ de la 17% în 2022 la doar 6% în 2023. Explicația principală pentru aceasta ar fi faptul că în urmă cu un an românii s-au bucurat de primul Crăciun fără restricții.

Potrivit aceluiași studiu, în acest an românii experimentează mai multe sentimente pozitive în așteptarea sărbătorilor (73%), față de anul trecut (64%). Cele mai des menționate emoții asociate cu Crăciunul sunt fericirea și bucuria (26%), starea de bine (16%) și sentimentul de mulțumire (12%). În ciuda acestor emoții pozitive, 22% dintre români rămân negativiști, resimțind indiferența (7%) și tristețea sau stresul (7%) în această perioadă.

Buget redus pentru sărbătorile de Crăciun

Statisticile relevă că bugetul alocat pentru sărbătorile de Crăciun în acest an va fi similar (50%) sau mai mic (38%) față de cel de anul trecut. Doar 12% dintre respondenți menționează un buget mai mare, mai ales persoanele cu vârsta între 44 și 55 de ani (25%).

Probleme financiare la nivel național! Cât de mult vor economisi românii de sărbători. Vei fi șocat când vei vedea ce sume vor aloca oamenii pentru mâncare

Confruntându-se cu creșterea prețurilor din ultimul an, majoritatea românilor (88%) care declară că vor aloca un buget similar sau mai mic în acest an vor fi nevoiți să facă ajustări în ceea ce privește cumpărăturile.  Aceștia vor reduce cantitatea de alimente și băuturi achiziționate sau cheltuirea unor sume mai mici pentru cadouri și decorațiuni.

Potrivit studiului Reveal Marketing Research, românii alocă 32% din bugetul de sărbători pentru mâncare și băuturi, 28% pentru cadouri și 11% pentru decorațiuni și atmosferă festivă. Cu toate că aceștia sunt mai cumpătați în gestionarea cheltuielilor, 11% din bugetul alocat anul acesta va fi rezervat pentru cheltuieli neprevăzute.

În comparație cu Crăciunul din 2022, peste jumătate dintre români (64%) declară că vor reduce cheltuielile pentru decorațiuni și atmosferă festivă, pe când 46% intenționează să aibă un buget mai mic pentru cadouri. De asemenea, 38% vor reduce suma alocată alimentelor și băuturilor. Conform studiului, suma medie cheltuită de români pentru mâncare și băuturi (546 de lei), cadouri (492 de lei) și decorațiuni (149 de lei) se situează la 1.188 de lei, înregistrând o scădere de 12% față de anul precedent (1.350 de lei).

Tradiția schimbului de cadouri în cadrul Crăciunului rămâne una semnificativă. Conform studiului, majoritatea românilor (35%) nu sunt pretențioși și declară că nu contează ce cadouri vor primi. Hainele se află în topul preferințelor, fiind cel mai dorit cadou în special de către tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani (37%). Articolele vestimentare sunt urmate de bijuterii și ceasuri (18%) și de produsele de îngrijire personală (18%). Printre preferințele femeilor se numără produsele de îngrijire personală, în timp ce bărbații și persoanele cu vârste între 45 și 55 de ani sunt mai dornici să primească cadouri legate de pasiunile sau hobby-urile lor (15% și respectiv 29%). De asemenea, 14% dintre respondenți își exprimă dorința de a primi gadget-uri.

În continuare, majoritatea românilor (43%) preferă să cumpere cadourile de Crăciun din magazinele fizice, în detrimentul celor online (26%). De asemenea, patru din zece români au cumpărat cadourile de Crăciun în avans sau au plasat comenzi online pentru a profita de reduceri și a evita aglomerația din magazine.