Primul tren de zi de mare viteză pe ruta Berlin-Paris a plecat luni la prânz, la ora 11:00 GMT, din capitala Germaniei și a ajuns după opt ore la Paris. Această inițiativă vine ca urmare a cererii crescute de călătorii cu trenul, care câștigă tot mai multă popularitate în rândul europenilor pentru deplasările internaționale.
“Începând de luni, cele două capitale, Paris și Berlin, vor fi legate direct de la centru la centru, cu mare viteză, pentru prima dată în istoria transportului feroviar între cele două țări”, au declarat oficialii SNCF și partenerul său german, DB (Deutsche Bahn), citată de BFM TV.
Anja Schöllmann, directorul de producție al DB, a subliniat că această legătură „creează o nouă punte între cele două mari centre culturale și politice ale continentului nostru”.
Linia directă este operată în parteneriat de cele două companii feroviare și utilizează trenuri germane de mare viteză, ICE. Cu o capacitate de 444 de locuri, dintre care 111 sunt la clasa întâi, trenul atinge viteze de 320 km/h pe teritoriul francez și 250 km/h pe cel german.
Trenul circulă o dată pe zi, cu opriri în orașele Strasbourg, Karlsruhe, Frankfurt Sud și Berlin. Durata călătoriei este redusă la aproximativ opt ore, față de peste nouă ore în prezent, incluzând transferurile.
O călătorie cu trenul între cele două capitale emite de 100 de ori mai puțin CO2 decât zborul cu avionul, conform operatorului feroviar francez SNCF. Noua legătură nu utilizează TGV-urile franceze, ci trenurile germane de mare viteză.
Până în prezent, Berlinul și Parisul erau conectate direct doar prin trenuri de noapte, unde o călătorie dura aproximativ 14 ore. Prețurile biletelor încep de la 59 de euro pentru clasa a doua și 69 de euro pentru clasa întâi, iar ca toate trenurile de mare viteză, costurile variază în funcție de capacitatea trenului.
Deși călătoria cu trenul este mai scumpă decât zborul, amprenta ecologică joacă un rol tot mai important. O călătorie dus-întors de o săptămână în martie cu trenul costă 198 de euro, comparativ cu 92 de euro cu avionul Easyjet, însă călătoria cu trenul emite doar 2 kg de CO2 per pasager, față de 200 kg pentru zborul cu avionul.
Distanta de 1.100 km dintre Paris și Berlin este considerată limita pe care trenurile de mare viteză o pot acoperi, oferind în același timp atractivitate. Dincolo de această distanță, prioritatea ar trebui să fie trenurile de noapte, conform declarațiilor șefului SNCF.