În ultimii 12 ani, prezența la examenul de bacalaureat a scăzut cu aproape 30%, ceea ce înseamnă că unul din trei copii nu ajunge să susțină examenul final de clasa a XII-a. Profesorul Marcel Bartic a detaliat cauzele acestor statistici îngrijorătoare într-un interviu acordat la Digi24.
„Abandonul școlar este una din probleme sistemice ale școlii românești, nu e vorba doar de politicile publice, ci de mentalitatea din școli. Acum câteva luni, ministerul a trimis un set de măsuri pe care profesorii să le pună în aplicare ca să reducă acest procentaj. Măsurile sunt însă încărcate de formalism – organizarea de cercuri pedagogice, asistență la oră – dar aceste măsuri fac parte din fișa postului, nu trebuie să constați că ai 60.000 de copii mai puțini la Bac și apoi să recomanzi asistență la ore. Asta trebuia făcut de demult”, a declarat Bartic.
El a mai subliniat că fenomenul nu este unul recent și că anul trecut au fost 50.000 de elevi din generația de clasa a XII-a care nu au ajuns la Bac, cifra crescând în prezent la 60.000. Situația este similară și la Evaluarea Națională, unde se înregistrează cu 16.000 de elevi de clasa a VIII-a mai puțini decât cei care s-au înscris în clasa zero.
„Aș insista mai mult pe lucruri concrete, dacă sunt copii care nu vin la școlă, școala trebuie să ia legătura cu familia să vadă ce se întâmplă. Dacă sunt nevoi materiale să se ia legătura cu asistența socială, dacă copiii sunt în urmă cu învățarea trebuie ore remediale”, a adăugat Bartic.
Profesorul a concluzionat că responsabilitatea trebuie să fie din partea tuturor și că măsurile trimise de minister ar trebui să fie o regulă și nu excepții, profesorii având rolul de a se preocupa ca elevii să participe la ore.