Reclamă

Portul Constanța face un pas important în modernizare cu instalarea unui sistem inovator de acostare a navelor, capabil să opereze nave de mare tonaj. Această inițiativă a fost realizată cu ajutorul unui brevet olandez, însă sistemul a fost conceput și realizat integral în România, aducând economii importante pentru operatorii de nave.

Sistemul, format din două geamanduri galbene cu un diametru de cinci metri fiecare, a fost amplasat în zona digului de sud din port și permite acostarea navelor cu o capacitate de până la 70.000 de tone. Investiția s-a ridicat la 6.500.000 de lei, fondurile provenind de la Administrația Porturilor Maritime Constanța.

Directorul comercial al unei firme de transport, Alexandru Sintu, a declarat: „Pe noi, ca operatori de nave, ne costă destul de mult așteptarea în rada portului, iar prin astfel de investiții automat se reduce timpul de așteptare, în cazul în care portul este congestionat și dana nu este liberă. În felul acesta, operatorii pot scuti câteva mii de euro pe zi.”

Noul sistem reduce necesitatea acostării la mal prin transbordarea directă a mărfii din barje către navele maritime, fiind util mai ales când portul este supraîncărcat, perioade în care operatorii au întâmpinat întârzieri chiar și de două săptămâni.

Directorul APMC, Mihai Teodorescu, a explicat: „Sistemul are brevet olandez. Poate fi folosit de oricine îl va solicita, dar noi l-am implementat cu precădere pentru perioadele care vor fi aglomerate și în momentul în care portul nu va mai avea disponibilitate la dane.”

Sistemul de acostare este compus, pe lângă geamanduri, din două lanțuri navale de 150 de metri și două ancore, asigurând o stabilitate optimă pe fundul apei. Cristian Antohi, directorul firmei producătoare de geamanduri, a precizat că „Transbordarea se va face în largul mării, la 12-15 metri adâncime. O singură navă de 70 de mii de tone, iar barjele care vor veni se vor alipi la nava respectivă, urmând ca transbordul mărfii să se facă cu macarale plutitoare.”

Acest sistem a fost finalizat în cinci luni și testat timp de o săptămână, fiind acum gata de utilizare pentru a optimiza fluxul operațional al portului.


Reclamă

Share.
© 2025 Editura Substantial SRL – substantial.ro