Criza economică creată de coronavirus dă peste cap întregul sistem. Proiectul legislativ care prevede amânarea plăților pentru facturile la utilități timp de trei luni este văzut ca o speranță de populație și agenții economici. În schimb, pentru operatorii de utilități, suspendarea activităților multor companii mari și amânare plăților îi duce într-o situație critică.

În această perioadă, consumul utilităților a înregistrat o scădere brunscă prin pierderea marilor clienți, precum producătorii industriali și societățile comerciale.

Reclamă

Proiectul legislativ este încă în discuții și se dorește amânarea plății facturilor la utilități pe o perioadă de trei luni. Agenții economici care și-au suspendat activitatea și persoanele izolate în propriile locuințe speră că vor fi scutiți de plata facturilor pe perioada crizei și că li se vor oferi o serie de facilități.

De cealaltă parte sunt furnizorii de utilități, mai ales cei mai importanți precum apă sau electricitate. Aceștia au pierdut deja mare parte din clienții importanți, iar amânarea încasărilor ar fi o mare lovitură financiară pentru ei.

„Cred că toți suntem de acord cu faptul că avem nevoie de energie pentru a lupta în această perioadă de criză. Apa și energia electrică spre exemplu sunt condiții obligatorii, este ca și cum nu ai plăti salariile angajaților de la ISU sau personalului din sistemul medical, ar fi ridicol în astfel de situații. În perioada acesta, toată lumea vorbește de continuitate, eu pot rezista o lună sau două fără încasări, dar mi-ar fi foarte greu să-mi revin din punct de vedere financiar. Compania ApaVital are la rândul ei de achitat facturi către alți furnizori și așa mai departe, care nu pot fi întârziate foarte mult. Am oprit deja multe cheltuieli care pot fi considerate «aiurea», dar nu poți rezista fără chimicale și fără reactivi, sunt lucruri esențiale în situația asta de criză”, a explicat Mihai Doruș, director general ApaVital Iași.

Furnizorii cer măsuri politice excepționale

Furnizorii cei mai importanți de utilități cer excluderea din eventuala listă propusă de Guvern pentru amânarea plății facturilor.

„Astăzi dimineață (25 martie 2020- n.r.) am organizat o teleconferință cu toți cei 47 de operatori din țară. Cei mai mulți dintre ei, adică toți cei din categoria operatorilor mici și mijlocii, s-au plâns că au deja probleme și nu ar rezista nici măcar două săptămâni fără încasări. Facturile plătite de clienți sunt singurele surse de venit pentru noi. Din acest motiv facem o propunere legislativă prin care să fim excluși din categoria celor care ar urma să le fie amânate încasarea facturilor”, a mai explicat Mihai Doruș.

Perioada în care marile companii au activitatea suspendată este simțită de furnizorii de apă din municipiul Iași. Dacă în mod normal, se înregistra un consum constant de peste 90 mii mc de apă zilnic, acesta a scăzut considerabil în ultima perioadă.

„Există o diferență de consum în această perioadă. Am înregistrat o scădere a volumului total de apă consumat. Dacă în mod normal aveam undeva la 92-94 mii de mc, zilele trecute am avut o scădere la 84-86 mii mc de apă consumați zilnic. Clienții mari au plecat, sunt câteva zeci de mii de studenți care au părăsit orașul, food-court-urile s-au închis, ei reprezentau o categorie importantă de clienți pentru ApaVital, și brusc nu mai există.

Când omul stă acasă, nu putem spune că consumă mai multa apă, tot un duș face, la baie tot de atâtea ori merge, tot atâta mâncare gătește, nu există o diferență semnificativă în ceea ce privește consumatorul casnic. Ei bine, această sădere de consum care se reflectă în mod direct în încasări o putem suporta, dar în cazul amânării facturilor, ne-ar fi foarte greu să rezistăm din punct de vedere financiar chiar și pe termen scurt”, a precizat Mihai Doruș, directorul general al ApaVital Iași.