CFR Călători a făcut o estimare a costurilor pe anul 2019 și au înregistrat o pierdere de peste 350 de milioane de lei, în condițiile în care venitul a fost de circa 2.2 miliarde lei, iar cheltuielile în jur de 2,6 miliarde lei.
Deși în alte țări călătoria cu trenul este printre preferatele cetățenilor, în România se evită acest mijloc de transport din cauza trenurilor foarte vechi care circulă cu viteze mici.
Directorul CFR Călători, Dan Costescu, a vorbit despre problemele companiei și despre planurile de viitor la Digi24.
„Sunt director de 10 ore. Pierderile au fost şi nu au fost pentru că CFR Călători e o companie care, ca orice companie de călători din Europa, lucrează în baza unei obligaţii de serviciu public. Statul alege să plătească pentru cei din piaţă care vor să facă acest serviciu public. CFR are 80% din piaţă şi primeste o sumă corespunzătoare. Când vorbim de compensaţie, noţiunea de pierdere e relativă, se calculează în funcţie de necesar şi de cât s-a alocat companiei. Înainte de rectificarea de anul trecut avea pierdere estimată mai mică, s-au tăiat nişte sume care erau promise, aşa că a devenit mai mare”, a spus Dan Costescu
De asemena, acesta a vorbit și despre cele trei aspecte pe care le are în vedere pe viitor.
„În primul rând, clientul a fost complet neglijat sau foarte puţin s-a avut grijă de părerea lui.
În al doilea rând, colegii mei nu au întotdeauna cele mai bune condiţii şi nici comunicarea cu ei nu a fost mereu cea mai bună.
În al treilea rând, flota de material rulant – locomotivele, vagoanele, automotoarele – care este vital, impune investiţii care trebuie făcute.
Am putea cumpăra din fonduri proprii material rulant, dar dacă pierderea se rezolvă ulterior.
O altă pârghie o reprezintă reparaţiile şi modernizările materialului rulant pe care îl avem”, a spus Costescu.
Directorul CFR declară că el, personal, merge regulat cu trenul pe rute scurte.
„Sunt foaret multe trenuri foarte frumoase, dar şi unele care pur şi simplu sunt sub nivelul cerut acum. CFR Călători are acum 2300 de vagoane, din care doar 850 sunt active. E mare criză de material rulant, toate vagoanele care sunt active sunt aruncate în trafic şi de aici s-au născut şi probleme. E şi o problemă de civilizaţie a anumitor călători. Avem fotografii care arată în ce hal sunt trenurile şi după 100 de km”, a afirmat Dan Costescu.