Reclamă

Peste 200 de foste petroliere occidentale fac acum parte din „flota din umbră” a Rusiei, un mecanism prin care Moscova a eludat sancțiunile economice. Proprietarii navelor au realizat câștiguri de miliarde de euro din aceste vânzări, conform unei anchete de presă internaționale la care au participat mai multe trusturi media.

În ianuarie 2025, un petrolier vechi de 18 ani s-a eșuat în Marea Baltică, lângă coasta Mecklenburg-Pomerania de Vest. Se presupune că nava este parte a flotei ruse din umbră. Într-o furtună, remorcherele au încercat să stabilizeze petrolierul „Eventin”, care transporta 99.000 de tone de țiței din Rusia. Ministrul german de externe, Annalena Baerbock, a declarat că, „puterea folosește o flotă de petroliere ruginite nu doar pentru a eluda sancțiunile, ci și riscând turismul la Marea Baltică.”

Petrolierele acestei flote au atras atenția după un incident în Golful Finlandei, suspectat de avarierea cablului submarin Estlink 2. Cercetările internaționale, la care au participat NDR, WDR și Süddeutsche Zeitung, indică faptul că majoritatea problemelor legate de flota rusă din umbră sunt cauzate de vânzările navelor occidentale.

Analiza a evidențiat că 230 din cele peste 650 de nave aparținând armatorilor americani și europeni au fost vândute flotei ruse din umbră. Aceste vânzări au avut loc după izbucnirea conflictului dintre Rusia și Ucraina, când prețurile petrolierele uzate s-au dublat. Companiile germane, printre care Schulte, Chemikalien Seetransporte și Salamon AG, au profitat de aceste tranzacții, încheindu-le la sume semnificative. Investigațiile spun că armatorii germani ar fi câștigat aproximativ 200 de milioane de euro numai din aceste vânzări.

Potrivit platformei de investigatii Follow The Money, companiile maritime occidentale au obținut în total circa șase miliarde de euro. Michelle Bockmann de la Lloyds List Intelligence a menționat că vânzătorii navelor erau conștienți de destinația finală a acestora. Vânzările către flota din umbră a Rusiei nu sunt ilegale, dar au atras atenția, mai ales în contextul evoluțiilor geopolitice tensionate.

Chemikalien Seetransporte GmbH, o companie administrată de familia Krämer, a vândut cinci nave către această flotă, patru dintre ele fiind adăugate după începerea conflictului, pentru a fi revândute rapid. După tranzacție, nava „Chemtrans Carolina” a fost achiziționată de o firmă chineză nou-creată, continuând astfel să navigheze spre porturile rusești.

Germania are în prezent 89 de petroliere care au 15 ani și mai mult. Din decembrie 2023, există reglementări europene pentru vânzările de nave către state terțe, iar vânzarea către și pentru utilizare în Rusia este interzisă. Totuși, reglementările sunt considerate vagi și sunt revizuite constant pentru a sancționa corespunzător alte nave suspecte.


Reclamă

Share.

Mircea Becheanu, un jurnalist cu o carieră de peste două decenii, este renumit pentru reportajele sale incisive și analizele aprofundate ale evenimentelor politice și sociale. Dedicația sa pentru jurnalismul de calitate și integritatea profesională l-au transformat într-o voce respectată și influentă în media.

© 2025 Editura Substantial SRL – substantial.ro