Patru mașini de forat funcționează pe subsecțiunea 2 Apața-Cața a căii ferate Brașov-Sighișoara, în cadrul proiectului de reabilitare a liniei feroviare Brașov-Simeria, informează Agerpres. Aceste echipamente au pătruns în colinele din zona localității Racoș, două dintre ele îndreptându-se spre Ormeniș, iar celelalte două spre Homorod.
Proiectul face parte din Coridorul Rin-Dunăre și urmărește facilitarea circulației trenurilor la viteze de până la 160 km/h pe tronsonul Brașov-Sighișoara. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost atribuit consorțiului format de companiile Aktor SA, Alstom Transport SA și Arcada.
Conform companiei Aktor, la finele lunii ianuarie 2025, mașina de forat TBM 3, denumită „Alexandra”, a avansat 123 de metri în teren și a instalat 87 de inele din prefabricate de beton. La rândul său, TBM 4, „Konstantina”, a săpat 201 metri și a montat 104 inele de beton. Acestea două vor crea o pereche nordică de tuneluri de 5,1 km în direcția Homorod.
Tunelurile sudice, începute de TBM 1 „Varvara” și TBM 2 „Eleni” în primăvara anului precedent, au lungimea de 6,9 km și se află spre Ormeniș. În ciuda dificultăților de teren, „Eleni” a atins deja 1,15 km în subteran, iar „Varvara” 0,76 km.
Proiectul implică participarea a peste 200 de subcontractori și furnizori români, care asigură materiale esențiale precum prefabricate din beton, structuri metalice și soluții de hidroizolație. De asemenea, sunt incluse servicii de specialitate, cum ar fi studii geotehnice, lucrări de semnalizare și electrificare, analize de laborator și monitorizare a mediului.