Reclamă
Reclamă

Olena Zelenska, soția președintelui ucrainean, a devenit ținta unui fake news care pretinde că ar fi cumpărat o mașină de lux în timpul vizitei cuplului prezidențial la Paris luna trecută. Experții CNN afirmă că această dezinformare face parte dintr-o campanie orchestrată de Rusia.

Imaginile video generate de inteligență artificială arată un fals angajat al reprezentanței Bugatti din Paris, care susține că Olena Zelenska și-a achiziționat noul model, Bugatti Tourbillon, pentru 4,5 milioane de euro (aproximativ 4,8 milioane de dolari) pe 7 iunie.

Analiza imaginilor arată indicii ale unui fals grosolan, de la tăieturi vizibile, la un accent ciudat și mișcări nereale ale buzelor și gurii, potrivit cercetătorului Clément Briens de la compania de securitate cibernetică Recorded Future. Cu toate acestea, clipul a adunat aproximativ 18 milioane de vizualizări în 24 de ore pe platforma X, unde a fost îmbrățișat de influenceri pro-ruși.

Reclamă

Bugatti a emis o declarație oficială marți, afirmând că reprezentanța sa din Paris, operată de Autofficina Parigi, o companie Car Lovers Group, a fost victima mai multor infracțiuni și că „denunță ferm această campanie de dezinformare”.

„Un presupus vânzător care pretindea că aparține grupului de iubitori de mașini și casei sale sportive Schumacher Group, a publicat un videoclip pe rețelele de socializare în care a indicat că reprezentanța Bugatti din Paris a vândut un vehicul cuplului prezidențial ucrainean”, se spune în declarație. Grupul a „negat ferm atât existența tranzacției, cât și existența facturii”.

De asemenea, Bugatti a arătat că „detaliile legale obligatorii nu apar pe factură, prețul vehiculului este greșit, prețul opțiunilor și descrierile acestora sunt inexacte și inconsecvente, iar grafica este depășită”. Grupul a anunțat că a depus o plângere penală pentru fals, uzurpare a identității și defăimare, dar nu a precizat împotriva cui a fost depusă plângerea.

Clarity, un startup de securitate cibernetică AI specializat în combaterea deepfake-urilor, a declarat pentru CNN că analiza asupra videoclipului a indicat „manipulările AI, mai ales la trăsăturile feței”.

Videoclipul provine de la un site web în limba franceză, Verite Cachee France, al cărui conținut pare a fi generat de inteligență artificială. Analiza CNN arată că Verite Cachee a fost înființat recent, pe 22 iunie 2024, iar unele dintre paginile sale conțin articole false. CNN nu a găsit nicio persoană de contact pentru detalii despre acest site.

De asemenea, titlul site-ului web nu folosește accente – ortografia corectă ar fi Vérité Cachée – aruncând și mai multe îndoieli asupra autenticității sale.

Darren Linvill, profesor la Media Forensics Hub al Universității Clemson, a declarat pentru CNN că site-ul Verite Cachee prezintă indicii ale unei campanii rusești de fake news desfășurată începând din august anul trecut, cu scopul de a denigra Ucraina.

Într-un raport din decembrie anul trecut, Linvill și profesorul Patrick Warren au arătat cum campania de dezinformare a fost condusă de DC Weekly, un site web care a publicat materiale de propagandă rusă generate de inteligență artificială și povești false, cum ar fi cea că în septembrie anul trecut Olena Zelenska ar fi cumpărat bijuterii de la Cartier din New York în valoare de 1,1 milioane de dolari, afirmație dezmințită ferm de soția președintelui Zelenski.

Un raport al Recorded Future a identificat Verite Cachee ca făcând parte din aceeași rețea de dezinformare. Potrivit lui Clément Briens, având în vedere dimensiunea și resursele rețelei, este probabil să existe un anumit sprijin sau finanțare din partea Rusiei.

Reclamă
Share.
© 2024 Editura Substantial SRL – substantial.ro