Reclamă

Norvegia se pregătește să adopte una dintre cele mai stricte interdicții din Europa în privința publicității la alimente nesănătoase, adresându-se în special tinerilor sub 18 ani. Guvernul norvegian a propus o reglementare care va face obligatorie interdicția deja voluntară, existentă din 2013, care restricționează reclamele pentru copiii sub 13 ani.

Noul proiect de lege va interzice complet publicitatea la produse considerate dăunătoare, precum bomboanele, înghețata sau sucurile, bazându-se pe criterii de ‘praguri nutritive’ pentru a identifica cele mai nesănătoase opțiuni din categorii precum iaurturile și cerealele cu mult zahăr. În cazul încălcării, se preconizează amenzi semnificative, de până la 4% din veniturile anuale ale companiei implicate.

Publicul are opțiunea de a-și exprima părerea până la sfârșitul lunii noiembrie, în ceea ce autoritățile norvegiene consideră o măsură de protejare a sănătății tinerilor și de reducere a inegalităților sociale. „Alimentele și băuturile nesănătoase sunt o cauză importantă a bolilor la nivel global. Scopul este de a diminua presiunea exercitată asupra părinților și tinerilor de a alege opțiuni nesănătoase”, spune ministrul adjunct al Sănătății, Usman Ahmad Mushtaq.

Potrivit statisticilor, între 15 și 21% dintre copiii din Norvegia sunt supraponderali sau obezi, în timp ce la nivel european și în unele regiuni ale Asiei Centrale procentul ajunge la aproximativ 30%. Deși puține state au implementat asemenea restricții, cercetările indică faptul că publicitatea la alimentele nesănătoase influențează preferințele și comportamentele alimentare ale copiilor.

În anul 2023, Organizația Mondială a Sănătății a recomandat restricții mai riguroase pentru a crea ‘modele de profil nutritiv’, ajutând astfel la identificarea și reglementarea alimentelor nesănătoase. Norvegia urmează acest model, deși criteriile sale nutriționale sunt similare cu cele ale sistemului său autoreglementat existent.

Confederația Întreprinderilor Norvegiene, principalul organ de lobby, exprimă îngrijorări cu privire la creșterea limitei de vârstă la 18 ani și la cum vor fi aplicate practic aceste noi reglementări. Petter Haas Brubakk, liderul filialei pentru alimente și băuturi, a declarat că este important ca regulile să fie clare și echitabile pentru companiile norvegiene.

Norvegia a mai încercat să impună astfel de interdicții în 2012, dar propunerile inițiale au fost abandonate sub presiunea industriei alimentare și a băuturilor, fiind înlocuite cu un sistem de autoreglementare.


Reclamă

Share.
© 2024 Editura Substantial SRL – substantial.ro