Noi reguli în Codul Rutier! Cei care circulă cu trotineta sau bicicleta vor fi, și ei, testați pentru consumul de alcool și de substanțe interzise

Cei care merg cu bicicleta sau trotineta electrică vor fi supuși, de acum înainte, testelor pentru depistarea consumului de alcool sau substanțe interzise, potrivit noilor reguli introduse printr-o Ordonanță de Urgență adoptată de Guvern.
Documentul a fost aprobat în ședința Executivului din 28 iunie 2024, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne, și aduce modificări importante Codului Rutier pentru sporirea siguranței rutiere.
Guvernul a revizuit Codul Rutier pentru 2024 printr-o Ordonanță de Urgență, care vine cu noi reguli pentru participanții la trafic. Executivul a adoptat respectiva ordonanță pe 28 iunie, în cadrul unei ședințe.
Conform unui comunicat transmis de Ministerul Afacerilor Interne, Ordonanța de Urgență introduce un nou punct la articolul 101, alineatul (1), prin care se impune obligativitatea testării pentru alcool și substanțe psihoactive în cazul bicicliștilor și celor care folosesc trotinete electrice. Dacă aceștia refuză să fie testați, vor fi sancționați.
În plus, polițiștii rutieri vor avea dreptul să solicite testarea în anumite cazuri, cum ar fi:
- detectarea recipientelor cu alcool sau substanțe psihoactive asupra vehiculului
- comiterea repetată de contravenții sau infracțiuni legate de consumul de alcool, droguri sau substanțe psihoactive în ultimii trei ani
Testele pentru depistarea substanțelor interzise vor putea fi efectuate fie în laboratoarele Inspectoratului General al Poliției Române, fie în unități sanitare publice acreditate, în funcție de normele stabilite de Ministerul Sănătății.
În ceea ce privește testele pentru alcool, dacă valoarea înregistrată în aerul expirat este sub 0,10 mg/l, persoana testată poate cere o a doua probă la 15 minute, urmând ca rezultatul cel mai mic să fie cel valabil din punct de vedere juridic.
Codul Rutier permite acum Poliției Române să prelucreze și datele de monitorizare a traficului colectate de administratorii drumurilor județene și locale, completând astfel prevederile Legii 383/2022, care se aplică drumurilor naționale.
Participanții la trafic vor putea trimite poliției înregistrări video sau audio-video cu manevre agresive în trafic. Conform noilor prevederi, înregistrările trebuie să includă:
„a) extrasul cadrului din filmarea audio-video sau video care surprinde manevrele agresive percepute de participantul la trafic;
b) data și ora când au fost surprinse manevrele agresive;
c) locul ori elemente de natură să conducă la identificarea locului unde au fost surprinse manevrele agresive;
d) vehiculul implicat și numărul de înmatriculare ori înregistrare al acestuia, după caz;
e) semnalizarea rutieră a sectorului de drum public pe care au fost surprinse manevrele agresive, relevantă pentru constatarea contravenției.”
Noile indicatoare rutiere introduse prin Ordonanța de Urgență sunt menite să avertizeze șoferii asupra păstrării distanței între vehicule. Acestea vor fi montate pe drumurile expres și autostrăzi, în special în zonele cu trafic intens sau risc crescut de accidente.
Reglementările au fost introduse pe fondul unui interes tot mai mare pentru siguranța în trafic, în special în cazul celor care folosesc vehicule alternative precum trotinetele electrice, un fenomen în creștere în ultimii ani.
Aplicarea testelor pentru alcool și droguri nu se limitează de acum doar la șoferi, ci se extinde la toate categoriile de participanți la trafic, inclusiv bicicliști și utilizatori de trotinete electrice.
Guvernul a întărit și cadrul legal prin care Poliția Română poate folosi datele de monitorizare video. Datele de pe drumurile locale și județene vor putea fi integrate cu cele de pe drumurile naționale, oferind o imagine mai completă asupra traficului.
Scopul acestor măsuri este aplicarea unitară a legii, indiferent de vehiculul utilizat, pentru a elimina lacunele legislative și a evita zonele gri existente până acum.
Ministerul Afacerilor Interne a motivat inițiativa prin necesitatea de a întări disciplina în trafic și de a preveni accidentele generate de consumul de substanțe interzise, care influențează capacitatea de reacție și discernământul.
Deși nu au fost oferite statistici oficiale privind accidentele provocate de bicicliști sau utilizatori de trotinete sub influența substanțelor, autoritățile au transmis că preocuparea pentru acest segment al traficului este în creștere.
Refuzul testării va atrage consecințe legale, în concordanță cu sancțiunile aplicate altor participanți la trafic, deși ordonanța nu detaliază exact ce pedepse vor fi aplicate în cazul bicicliștilor sau al celor cu trotinete electrice.
Codul Rutier 2024 vine cu modificări semnificative care vizează întreaga paletă de participanți la trafic, urmărind uniformizarea regulilor și închiderea golurilor legislative existente până acum.
Conținutul publicat pe substantial.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨