Observatorul Cetelem, publicat de banca franceză BNP Paribas, indică faptul că moralul europenilor continuă să îşi revină lent în 2025, acesta fiind al doilea an consecutiv de îmbunătăţire. Potrivit studiului, toate cele zece ţări chestionate, inclusiv România, manifestă un trend pozitiv, cu o singură excepţie – Franţa.
În cazul Franței, consumatorii rămân pesimişti din cauza incertitudinilor politice şi economice. Observatorul Cetelem a subliniat că francezii au o tendinţă istorică de a fi mai puţin optimişti decât restul europenilor. Studiul a implicat 10.792 de participanți din Franţa, Germania, Belgia, Spania, Italia, Polonia, Portugalia, România, Regatul Unit şi Suedia, chestionați online în perioada 4-14 noiembrie 2024.
Flavien Neuvy, economist, explică faptul că percepţia pesimistă a francezilor se referă în principal la starea generală a țării, mai puţin la situaţia lor personală: „Francezii cred că situaţia lor nu s-a deteriorat faţă de anul precedent, dar consideră că situaţia ţării s-a înrăutăţit”.
Deşi Europa a trecut printr-o serie de „șocuri foarte puternice”, cum ar fi pandemia de COVID-19, revenirea războiului în Europa și o criză inflaționistă nemaiîntâlnită de patruzeci de ani, consumul rămâne un important motor al economiei, conform analizei Observatorului.
Chiar și cu o inflație crescută, consumatorii francezi nu și-au utilizat economiile pentru a-și susține nivelul de consum. În schimb, au continuat să economisească mai mult în 2024, un fenomen explicat de Flavien Neuvy.
În general, europenii manifestă o prudență marcată în achiziții, îndreptându-se către cheltuieli care le aduc bucurie și confort. „A-şi oferi plăceri” şi „a-şi asigura confortul” sunt principalii factori care motivează consumatorii, în special prin activități de recreere sau evadare.